افغانستان

روزهای سخت زندگی در افغانستان؛ میلیون‌ها نفر چشم انتظار کمک هستند

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) در گزارش اخیر خود پیرامون پروژه «آبادی در افغانستان»، به بعضی از چالش‌های عمده مردم افغانستان در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش که روز گذشته منتشر شد، در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون نفر از مردم افغانستان به کمک‌های غذایی نیاز دارند. همچنین از سال ۲۰۲۱ تاکنون، درآمد ۳۰ فیصد از خانوارهای افغان کاهش یافته و ۸۵ فیصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

علاوه بر این، در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷ میلیون نفر از رویداد طبیعی آسیب دیده‌اند. یافته‌های گزارش نشان می‌دهد ۷۸ فیصد مردم با بدهی و قرض روبرو هستند و ۵۷ فیصد خانواده‌ها مجبور به کاهش مقدار یا تغییر نوع غذای خود شده‌اند.

در گزارش آمده است ممنوعیت اشتغال زنان از سوی تال.بان، وضعیت را بدتر کرده و موجب شده ۹۴ فیصد سازمان‌های غیردولتی فعالیت خود را متوقف یا محدود کنند.

با این حال، برنامه توسعه سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرده که از سال ۲۰۲۱ تاکنون توانسته از طریق پروژه آبادی به بیش از ده میلیون نفر در زمینه‌های مختلف کمک کند.

این کمک‌ها شامل فراهم کردن زمینه کاریابی برای زنان و مردان، کمک به دسترسی به خدمات صحی و همکاری با زنان تجارت‌پیشه برای توسعه کسب‌وکار و بازاریابی محصولاتشان بوده است.

با این وجود، همچنان تعداد زیادی از مردم از بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی شکایت دارند. برخی نیز از کاهش کمک‌های بشردوستانه در مناطق محروم انتقاد می‌کنند.

پس از بازگشت تال.بان، فقر و بیکاری در افغانستان به شدت افزایش یافته است. سازمان‌های بین‌المللی نیز از کاهش شدید بودجه و امکانات برای ادامه کمک‌رسانی به مردم افغانستان هشدار داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا