جهان

نمایندگان بین المللی در قازان برای رسیدگی به چالش های افغانستان گرد هم آمدند

اشتراک کنندگان در یک صدای واحد خواستار افزایش همکاری بین افغانستان و کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان شدند. آنها حمایت خارجی از تروریسم در افغانستان را به شدت محکوم کردند.

پنجمین نشست رایزنی های فرمت مسکو در مورد افغانستان در 29 سپتامبر 2023 تشکیل شد و نمایندگان ویژه و مقامات ارشد 9 کشور چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان گرد هم آمدند.

در این دیدار همچنین از سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و مهمانان از کشورهای عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه استقبال شد.

در جریان گفتگوها، شرکت کنندگان نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت نامطمئن امنیتی در افغانستان، که عمدتاً ناشی از افزایش فعالیت های گروه های تروریستی با تمرکز بر داعش است، ابراز کردند.

آنها از مقامات افغانستان خواستند تا از حضور گروه های تروریستی در داخل مرزهای افغانستان جلوگیری کرده و از حضور آنها در مرزهای افغانستان جلوگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که این کشور به بستری برای تروریسم و بی ثباتی تبدیل نمی شود که می تواند به مناطق همسایه سرایت کند.

این نمایندگان همچنین گزارش هایی را که حاکی از کاهش کشت خشخاش در افغانستان به دلیل تدابیر دولت افغانستان است، تایید کردند.

شرکت کنندگان با تاکید بر اهمیت سیاست های پایدار و موثر مبارزه با مواد مخدر، به افزایش نگران کننده در تولید مواد مخدر صنعتی اشاره کردند.

اشتراک کنندگان در یک صدای واحد خواستار افزایش همکاری بین افغانستان و کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان شدند. آنها حمایت خارجی از تروریسم در افغانستان را به شدت محکوم کردند.

عدم پیشرفت در تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان، نماینده همه گروه های قومی-سیاسی، با تأسف مورد اذعان قرار گرفت.

علیرغم انتصاب افراد از قومیت های مختلف افغانستان، شرکت کنندگان بر نیاز به تکثر سیاسی واقعی تاکید کردند و از مقامات افغان خواستند تا در گفتگوهای سازنده با گروه های قومی سیاسی بدیل شرکت کنند.

هدف این است که حکومتی فراگیرتر، متوازن تر، فراگیرتر، پاسخگوتر و مسئولیت پذیرتر در افغانستان تقویت شود.

علاوه بر این، نمایندگان بین المللی از مقامات افغان خواستند تا شرایطی را ایجاد کنند که رفاه شهروندان افغان را بهبود بخشد، مهاجرت را کاهش دهد و بازگشت پناهندگان را تسهیل کند.

احترام به حقوق و آزادی های اساسی در افغانستان، از جمله دسترسی برابر به شغل، آموزش و عدالت بدون تبعیض بر اساس جنسیت، قومیت یا مذهب، یک نگرانی اصلی بود.

محدودیت های اشتغال زنان و تحصیل دختران با نگرانی مورد توجه قرار گرفت. از مقامات افغانستان خواسته شد تا آموزش مدرن را مطابق با استانداردهای بین المللی ارتقا دهند.

با توجه به تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد برای هماهنگ کردن اقدامات در مورد افغانستان، اشتراک‌کنندگان بر امکان همکاری با بازیگران غیرمنطقه‌ای تاکید کردند، در صورتی که ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده، که دو دهه مشارکت آن در وضعیت کنونی نقش داشته است، مسئولیت خود را در قبال افغانستان بپذیرد. بازسازی درگیری در افغانستان

خواستار لغو فوری دارایی های ملی افغانستان و لغو تحریم های یکجانبه شد. شرکت کنندگان بر حمایت خود از افغانستان مستقل، متحد و صلح آمیز تاکید کردند.

آنها مخالفت شدید خود را با استقرار تأسیسات زیربنایی نظامی کشورهای ثالث در افغانستان و کشورهای همسایه آن به هر بهانه ای اعلام کردند.

ضمن قدردانی از پتانسیل پروژه های اقتصادی منطقه ای مربوط به افغانستان، بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی دوجانبه و چندجانبه تاکید شد.

در پایان، اشتراک کنندگان از کمک های بشردوستانه غیرسیاسی و تداوم کمک های بشردوستانه به افغانستان حمایت کردند. آنها علاقه مندی خود را برای گسترش تعاملات فرهنگی، ورزشی و آموزشی با مقامات افغانستان ابراز کردند.

رایزنی های فرمت مسکو در مورد افغانستان با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری های منطقه ای از طریق ایجاد یک گروه تماس منطقه ای برای گفتگو در مورد منافع مشترک در افغانستان به پایان رسید.

دکمه بازگشت به بالا