افغانستان

امارت اسلامی: القاعده در افغانستان وجود ندارد

امارت اسلامی در واکنش به تازه‌ترین گزارش شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده در افغانستان واکنش نشان داده آنرا «افواهات» و معلومات بی‌اساس عنوان کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، دوازدهم دلو منتشر شده، سازمان ملل را به وارد کردن اتهامات بی‌جا به امارت اسلامی متهم کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته که جلو چنین اقداماتی از آدرس سازمان ملل گرفته شود.

او تاکید کرده که «ما می‌دانیم که شماری از کشورهای عضو شورای امنیت در افغانستان به شکست مواجه شده اند، آنان طبعاً کینه خویش را تبارز می‌دهند و این چنین افواهات را پخش می‌کنند.»

گزارش شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند. طبق این گزارش، القاعده در سایه حاکمیت امارت اسلامی چندین کمپ آموزشی، مدرسه دینی و انبار تسلیحات ایجاد کرده است.

اما آقای مجاهد گفته که القاعده در افغانستان وجود ندارد: «هیچ کسی مربوط به القاعده در افغانستان وجود ندارد و نه هم امارت اسلامی (حکومت طالبان) به کسی اجازه می‌دهد که از خاک افغانستان علیه کدام جهت استفاده نماید.»

یافته‌های شورای امنیت سازمان ملل از فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده در افغانستان نشان می‌دهد که امارت اسلامی ارتباط خود با این گروه (القاعده) را حفظ کرده اما تلاش می‌کند که این ارتباط مخفی باقی بماند.

طبق این گزارش که روز سه‌شنبه، نهم دلو منتشر شده، القاعده در سایه حاکمیت امارت اسلامی توانسته خود را در حالت «نگه‌دارنده» حفظ کند و بخاطر تلاش امارت اسلامی برای محدود کردن این گروه در افغانستان، اختلافاتی نیز میان امارت اسلامی و شماری از سران القاعده به وجود آمده است.

شورای امنیت سازمان ملل پیش از این نیز از آنچه که حضور گروه‌های تروریستی و فعالیت این گروه‌ها در افغانستان خوانده می‌شود ابراز نگرانی کرده بود. تازه‌ترین گزارش این شورا نشان می‌دهد که القاعده با اعضای باقی‌مانده‌ی خود توان سازماندهی عملیات فرامرزی را ندارد.

گفته می‌شود که نزدیک به ده تن از اعضای قدیمی القاعده با اعضای امارت اسلامی رابطه‌ی تاریخی و نزدیک دارند و در این مورد جزییاتی ارایه نشده است.

بربنیاد این گزارش، القاعده برعلاوه‌ی کمپ‌های آموزشی که در ولایت‌های لغمان، کنر، ننگرهار، نورستان، پروان، هلمند، هرات، فراه و کابل دارد، دست‌کم ۸ کمپ آموزشی جدید در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان نیز ایجاد کرده است.

این گزارش فاش می‌کند که امارت اسلامی، القاعده و تحریک طالبان پاکستانی با هم در ارتباط هستند. در یک مورد اشاره شده که حکیم المصری، عضو شناخته‌شده‌ی القاعده مسوولیت کمپ‌های آموزشی و آموزش انتحاری را در کنر به عهده دارد که مشخصا برای تقویت تحریک طالبان پاکستان از آن استفاده می‌شود.

در مورد ارتباط تحریک طالبان پاکستانی و امارت اسلامی نیز در این گزارش آمده است که تی تی پی در گذشته به جنگجویان امارت اسلامی کمک کرده و از این جهت، شماری از اعضای امارت اسلامی کمک به طالبان پاکستانی را «وجیبه‌ی دینی» خود می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل به چندین گروه تروریستی دیگر نیز اشاره کرده که در افغانستان فعال هستند و برخی از این گروه‌های تروریستی مثل «جماعت انصارالله» از القاعده بودیجه دریافت می‌کند و در حال تثبیت موقعیت خود هست و شماری دیگر نیز در حال تجدید قوا هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا