افغانستانجهان

کاخ سفید: توافق دوحه طالبان را تقویت و شرکای ما را تضعیف کرد

سخنگوی کاخ سفید می گوید امضای توافقنامه دوحه در سال 2020 باعث تقویت امارت اسلامی و تضعیف شرکای ما در دولت قبلی افغانستان شد.

کارین ژان پیر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «همانطور که می‌دانید، چهار سال پیش، دولت قبلی توافقنامه دوحه را در سال 2020 با طالبان [امارات اسلامی] امضا کرد و متعهد شد که نیروهای خود را چند ماه پس از رئیس جمهور جو بایدن خارج کند. تحلیف سوگند بدون هیچ مسیر مشخص و برنامه ریزی برای برنامه های بعدی.»

توافق دوحه در 29 فوریه 2020 در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بین ایالات متحده و امارت اسلامی در قطر امضا شد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در آن زمان و ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی نخست وزیر امارت اسلامی، این توافق را امضا کردند.

ژان پیر گفت: «این توافق طالبان [امارت اسلامی] را تقویت کرد و شرکای ما در دولت افغانستان را تضعیف کرد.

اگرچه ترامپ بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ های بی پایان منابع و جان آمریکایی ها را گرفته و باید پایان یابد، اما رئیس جمهور سابق آمریکا و برخی جمهوری خواهان همواره از جو بایدن به خاطر نحوه خروج او از افغانستان انتقاد کرده اند.

اما کاخ سفید گفت: «انتخاب های پرزیدنت بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تأثیر شرایط ایجاد شده توسط او [دونالد ترامپ] بود. زمانی که بایدن به قدرت رسید، طالبان [امارات اسلامی] در قوی ترین موقعیت خود از سال 2001 قرار داشت و تقریباً نیمی از کشور را تحت کنترل یا به چالش کشیدند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که امارت اسلامی در این توافقنامه متعهد شده است که با سایر احزاب افغانستان برای تشکیل یک دولت فراگیر گفتگو خواهد کرد. اما ژان پیر افزود: «طالبان [امارات اسلامی] به تعهدات خود در (توافقنامه) عمل نکرده اند. طالبان [امارت اسلامی] به وعده های خود مبنی بر آغاز گفتگوی معنادار با افغان ها برای هموار کردن راه برای یک نظام سیاسی جامع و فراگیر عمل نکرده اند.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ایالات متحده امارات را در قبال تعهدات خود مسئول می داند، افزود: ما هر روز خستگی ناپذیر برای اطمینان از اجرای این تعهدات تلاش می کنیم.

مقامات آمریکایی می گویند که بر اساس توافق دوحه، امارت اسلامی نباید اجازه دهد که گروه های تروریستی در افغانستان دوباره فعال شوند، از افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کنند و روابط خود را با گروه های تروریستی قطع کنند.

امارت اسلامی افغانستان همیشه ادعا کرده است که القاعده در افغانستان وجود ندارد، داعش سرکوب شده است و به کسی اجازه حمله به کشور دیگری از افغانستان را نمی دهد.

دکمه بازگشت به بالا