افغانستانحقوق بشرزندگیهنر

یونیسف از پشتیبانی ۴۰ زن و دختر افغان در بخش خیاطی خبر داد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که با پشتیبانی مالی اتحادیه‌ی اروپا، برای ۴۰ زن و دختر جوان زمینه ایجاد شغل و آموزش حرفه‌ی خیاطی را فراهم ساخته‌اند.

یونیسف روز دوشنبه، ۲۵ مارچ در صفحه‌ی تویتر «ایکس» خود نوشت است که این زنان و دختران از طریق حمایت مالی سفارت اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان می‌توانند بخشی از مخارج خانواده‌های خود را تامین کنند.

دفتر اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان نیز در پیامی گفته که صدها زن و دختر در حال کسب مهارت‌ و فرصت‌ها برای آینده‌ی «بهتر» هستند.

نهادهای امدادرسان سازمان ملل در دو سال اخیر بیشتر کمک‌های و تمرکز خود را در بخش‌های توانمندسازی و اشتغال‌زایی زنان اختصاص داده است؛ چنانکه دفتر معاونت سازمان ملل در گزارش‌های اخیر سال ۲۰۲۳ خود تاکید کرد که زنان همزمان با از دست دادن شغل شان، قدرت تصمیم گیری شان در خانواده‌ها کاهش یافته است.

بیشتر این زنان در ارزیابی یوناما به کمک‌های بین‌المللی و حمایت از زنان تاکید کرده بودند.

یکی از زنان که از حمایت اتحادیه‌ی اروپا مستفید شده بدون ذکر نام خود گفته است که او اکنون قادر است از طریق خیاطی خانواده‌اش را کمک مالی کند.

دفتر یونیسف در افغانستان نیز نوشته است: «صدها دختر و پسر نوجوان و اعضای خانواده آنها از درآمدزایی و معیشتی از جمله آموزش حرفه ای بهره مند خواهند شد.»

خیاطی و صنایع دستی یگانه گزینه‌های که زنان افغان را امیدوار ساخته تا در این زمنیه فعالیت کنند و به گفته‌ی یوناما علاقه‌مندی دختران پس از بسته شدن دروازه‌های آموزش به خیاطی و صنایع دستی افزایش یافته است.

این در حالی است که پیش از این برنامه جهانی غذا اعلام کرده بود که به منظور خودکفایی زنان در افغانستان برنامه‌های آموزش خیاطی را در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرده است.

این سازمان روزدوشنبه، ششم حمل با نشر پیامی در صفحه ایکس هدف از راه‌اندازی این برنامه‌ها را «خودکفایی زنان در افغانستان» گزارش داد.

برنامه جهانی غذا همچنان تاکید کرده بود که این تصمیم همزمان با کاهش «فرصت‌های اقتصادی» برای زنان در افغانستان اتخاذ شده است.

دکمه بازگشت به بالا