جهاننگاه‌ها

حمله‌ی ایران به اسراییل؛ محتاطانه یا جسورانه؟

ایران در حمله‌ی موشکی خود علیه اسراییل به نگرانی‌های گسترده‌ای مبنی بر افزایش تنش‌ها در منطقه دامن زده است که در صورت اقدام تل‌آویو برای تلافی، این نگرانی‌ها به واقعیت تبدیل خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که طرح ایران برای حمله به اسراییل -نظر به شرایط موجود در منطقه- جسورانه بوده و اما از نظر سنجش سطح تخریب این حمله می‌توان نتیجه گرفت که ایران بسیار «محتاطانه» عمل کرده است.

در نتیجه حمله‌ی ایران، چند پایگاه محدود هوایی مرتبط به ارتش اسراییل در بخش‌هایی از این کشور منهدم شده و هیچ تلفات جانی در قبال نداشت اما زمینه‌سازی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده‌ی رسانه‌ای از این حمله چیزی است که به‌نظر می‌رسد هدف نهایی پرتاب موشک‌ بوده است.

ولی فروزان، آگاه روابط بین‌الملل معتقد است که ایران با درنظر گرفتن تمام جوانب طرح حمله، به اسراییل حمله کرده به نوعی که هم اهداف نظامی استراتیژیک مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در اسراییل منهدم شده و هم این پیام مهم را به جهان و به‌ویژه به مخالفان خود مخابره کرده که در صورت لزوم، از انجام حملات مشابه خودداری نخواهد کرد.

به گفته‌ی آقای فروزان، جمهوری اسلامی ایران ابعاد این حمله را طوری طرح کرده بود که به تنش بیشتر در منطقه دامن نزند. او استدلال می‌کند که ایران از طریق مجراهای استخباراتی، جزییاتی از حمله را با کشورهایی که ممکن بود در نتیجه این حمله در اسراییل آسیب ببینند، به اشتراک گذاشته بود.

 

دکمه بازگشت به بالا