افغانستانفن‌آوری

قطر و بحرین پس از شش سال روابط دیپلماتیک برقرار کردند

کمیته پیگیری روابط بحرین و قطر از توافق دو کشور برای از سر گیری روابط دیپلماتیک پس از گذشت نزدیک به شش سال از قطع آن خبر داد.

کمیته پیگیری روابط میان دو کشور دومین نشست خود را در مقر شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار کرده است.

ریاست هیئت بحرینی در نشست کمیته را «عبدالله بن احمد آل خلیفه»، معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور و ریاست هیئت قطری را «احمد بن حسن الحمادی»، دبیر کل وزارت خارجه این کشور به عهده داشت.

در این نشست موضوعات مندرج در دستور کار بررسی و نتایج نشست نخست کمیته قانونی مشترک و کمیته امنیتی مشترک مورد توجه قرار گرفت.

تصمیم به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور طبق اصول منشور سازمان ملل و احکام معاهده روابط دیپلماتیک وین در سال ۱۹۶۱ اتخاذ شد.

دو طرف تاکید کردند که این گام با توجه به تمایل دوطرف برای گسترش روابط دوجانبه، تقویت پیشرفت و وحدت کشورهای خلیج فارس و طبق اهداف اساسنامه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در راستای احترام به اصول برابری میان کشورها، حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و حسن همجواری برداشته شد.

بحرین در جون ۲۰۱۷ از قطع روابط خود با قطر بعد از اختلافاتی خبر داد که در اواسط همان سال میان عربستان، امارات، بحرین و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر به وقوع پیوست.

اقدام بحرین برای از سرگیری روابط با دوحه بعد از گذشت بیش از دو سال از تصمیم برخی کشورهای عربی برای پایان محاصره دوحه اتخاذ شد. عربستان، امارات، بحرین و مصر در جنوری ۲۰۲۱ تحریم سه سال و نیمه قطر را پایان دادند. این کشورها به جز بحرین روابط خود را در حوزه سفر و تجارت در همان سال از سر گرفتند.

واشنگتن از تصمیم قطر و بحرین برای ازسرگیری روابط پس از شش سال استقبال کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید که اخیرا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفتگو کرده است، ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوحه و منامه را گامی مهم در مسیر ثبات و کامیابی خاورمیانه توصیف کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا