پناهندگانحقوق بشر

پناهندگان افغان: ایران 5600 شهروند افغان را از کشورشان بیرون کرد

 

گزارش: نصیره احمدی

تهران، نمایندگی. ایران که از افزایش تعداد اتباع افغان در کشورش ناراحت است، اخراج اجباری اتباع افغان را از کشورش آغاز کرده است. دولت کابل به رهبری طالبان گفته است که ایران در چند هفته گذشته 5600 شهروند را به زور از کشور اخراج کرده است. محمد ارسلاح خاروتی، معین وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید: «ما بر اساس قوانین اسلامی و بین‌المللی خواستار اخراج به‌ویژه از ایران و کشورهایی که افغان‌ها به‌عنوان مهاجر در آن زندگی می‌کنند، شده‌ایم.» حقوق مهاجران افغان.» طلوع نیوز روز پنجشنبه این اطلاعات را ارائه کرد.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان در افغانستان چه گفت؟
وزارت افغانستان از ایران و سایر کشورهایی که اتباع افغان به عنوان مهاجر در آنها زندگی می کنند. از همه آن کشورها خواسته شده است که به حقوق شهروندان افغانستان احترام بگذارند و مشکلات آنها را حل کنند. بر اساس آمارهای این وزارت، 66 خانواده افغان از پاکستان به شمول ایران به کشورشان بازگشته اند.

بسیاری از پناهجویان افغان در کشورهای دیگر هستند
پس از حکومت طالبان در افغانستان، شهروندان این کشور برای امرار معاش به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه زندگی می کنند. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، دو میلیون و 69 هزار و 703 پناهنده ثبت شده در ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان زندگی می کنند. پاکستان و ایران با مجموع یک میلیون و 282 هزار و 901 و 780 هزار نفر بیشترین تعداد پناهنده را در این کشورها دارند.

بسیاری از پناهجویان به افغانستان بازگشته اند

دولت طالبان از شهروندان خود که در کشورهای همسایه زندگی می کنند درخواست کرد تا به کشورهای خود بازگردند. طالبان همچنین از اقلیت هایی که از افغانستان به کشورهای دیگر رفته بودند درخواست کرده بود که به کشور بازگردند و همچنین قول داده بود که امنیت را به آنها بدهد. در سال جاری تاکنون تنها 1334 افغان پس از درخواست طالبان از پناهجویان ساکن در کشورهای دیگر به کشورشان بازگشته اند.


*این گزارش خبری با حمایت روزنامه نگاران برای حقوق بشر «JHR» تهیه شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا