افغانستانجهان

القاعده: جنگ در افغانستان تغییر می کند اما پایان نخواهد یافت

منابع خبری در پاکستان روز چهارشنبه این اظهارات را به نقل از «محمد امین الحق» اعلام کردند، شخصی که زمانی دستیار نزدیک بن لادن بوده و اکنون به عنوان عضو شناخته شده طالبان افغانستان در ‌کمیسیون امور زندانیان این گروه در افغانستان فعالیت می‌کند.

امین الحق طی مصاحبه مکتوبی با خبرنگار نشریه ژاپنی «نیکی آسیا» در پاکستان افزود: القاعده روز به روز ضعیف شده و این روند از سال‌ ۲۰۱۱ با مرگ بن لادن در عملیات آمریکا در خاک پاکستان آغاز شد.

وی اظها داشت: پس از کشته شدن رهبر القاعده که ۱۰ سال از آن ماجرا سپری می‌شود، این گروه ضربه جدی خورد و قادر به انجام فعالیت منظم نیز نبود زیرا بن لادن جایگاه قوی میان سایر سرکرده‌های القاعده و گروه طالبان داشت.

احمد امین الحق که در جریان مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه با دستور کار آزادی هزاران نفر از زندانیان طالبان در افغانستان حضور داشت، افزود: همه رهبران دیگر القاعده آمده بودند و آنها مشهور نبودند و نتوانستند برای این گروه هیچ فضایی برای جولان دادن در عراق یا سوریه ایجاد کنند و این وضعیت باعث شد که القاعده روز به روز ضعیف شود.

وی اظهار داشت: بسیاری دیگر از اعضای القاعده در زمان تصدی برهان الدین ربانی در افغانستان تابعیت این‌ کشور را بدست آوردند و آنها اکنون خود را تبعه افغانستان می نامند.

امین الحق که در زمان حکومت طالبان چندین مسئولیت در استان ننگرهار در شرق افغانستان هم‌ مرز با پاکستان برعهده داشت، افزود: القاعده مانند دیگر گروه ها وضعیت فعلی را تحت نظر دارد، اگر رهبران گروه فکر کنند که سکوت بهترین نتیجه را می‌دهد، سکوت خواهند کرد اما اگر نقش فعال را برای آنها سودمند بدانند، دوباره ظاهر می شوند.

بن‌لادن، طراح حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمریکا، گفته می‌شود روز دوم ماه مه سال ۲۰۱۱ بدست نیروهای ویژه ارتش آمریکا در پاکستان کشته شد.

رییس جمهوری سابق آمریکا اواخر آبانماه ۹۹ در سری کتاب خاطراتش به ماجرای قتل بن لادن به دست نیروهای آمریکایی پرداخت و نوشت، به زعم همکاری‌های قابل قبول اسلام‌آباد برای مقابله با تروریسم، بدون اطلاع دولت پاکستان اقدام به قتل سرکرده القاعده کردیم.

“عمران‌خان” نخست وزیر پاکستان تیرماه سال گذشته در مجلس این کشور به عملیات یکجانبه آمریکا در خاک پاکستان برای کشتن اسامه بن لادن اشاره کرد و گفت: ما در آن زمان متحد آمریکایی‌ها در جنگ علیه تروریسم بودیم اما آنان بدون هماهنگی دست به علملیات در پاکستان زدند و اسامه بن لادن را کشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا