افغانستان

آغاز خروج نیروهای امریکایی از کابل و بی‌سرنوشتی افراد جا مانده

ایالات متحده امریکا از آغاز روند خروج نیروهایش از میدان هوایی کابل در حالی خبر می‌دهد شمار زیادی از افغان‌های دارای سند قانونی برای انتقال، هنوز در دروازه‌های فرودگاه کابل صف کشیده‌اند.

در پی آغاز روند انتقال شهروندان افغان و خارجی از افغانستان، ایالات متحده امریکا ۵۸۰۰ سربازش را به میدان فرودگاه کابل فرستاد.

مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که در دو هفته اخیر در حدود ۱۲۰ هزار شهروند افغان و خارجی را از افغانستان به کشور‌های دیگر انتقال داده اند.

با آن‌که یک روز دیگر بر پایان روند انتقال شهروندان افغان و خارجی از افغانستان باقی مانده است، هنوزهم شهروندان کشور در برابر دروازه‌های فرودگاه کابل صف بسته‌اند.

افغان‌های جا مانده می‌گویند که نیروهای خارجی در روند انتقال آنان به بیرون از کشور بی‌پروایی کرده است.

جمیل، یک باشنده کابل، گفت: «بعضی‌ها که هیچ سند و پاسپورت نداشتند داخل رفتند، اما کسانی دیگری که سند هم دارن نتوانستند داخل بروند.»

میرآغا، باشنده کابل، گفت: «ما می‌خواهیم کسی با خارجی‌ها صحبت کند تا مشکل کسانی که اسناد دارند را حل سازد.»

در میان افراد جا مانده کسانی هم دیده می‌شوند که سندهای قانونی در دست دارند، اما به علت ازدحام در دروازه‌های فرودگاه نتوانسته اند که به بیرون از کشور بروند.

علی محمد، یا باشنده کابل، گفت: «به داد ما کسی نمی‌رسد. روز اول آمدیم در دروازه عمومی، و از آن‌جا ما را مجبور کردند که به درواز باران و بعد هم به دروازه دیگری برویم.»

محمد ظریف، یک شهروند دیگر، گفت: «چهار شبانه روز می‌شود که ما همین‌جا استیم و تکلیف ما مشخص نیست. ما اسناد هم داریم اما کسی متوجه حال ما نمی‌شود.»

از سوی دیگر برتانیا نیز اعلام کرده است که تمامی سربازان، دپلومات‌ها و کارمندان خود را از افغانستان بیرون ساخته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌گوید که پس از انتقال تمامی شهروندان بریتانیا فعالیت‌های دپلوماتیک شان در افغانستان توقف کرده است.

آخرین پرواز پروگرام تخلیه برتانیا از فرودگاه کابل روز شنبه صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا