نگاه‌ها

آیا کرزی یک زعیم ملی است؟

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در کنار احمد جوان به فرانسه رفت تا در مراسم رونمایی لوح یادبود از مسعود فقید در یکی از محله های شهرپاریس اشتراک نماید. قهرمان این صحنه، مسعود و ستاره ای مراسم افتتاح آن احمد تنها پسر او بود. اما، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان در این مناسبت که پیش کسوت آن احمد است شرکت می کند و در کنار و حتی یک گام عقب تر از او می نشیند، چرا؟

آن هایی که عادت به داوری ها قالبی دارند، البته حرف شان مشخص است اما، مرا ببخشید که به رغم عدم آشنایی سابق و لاحق با حامد کرزی و شُکوَه از حق تلفی و فساد گسترده در زمان حاکمیتش، از تواضع و فرو افتادگی این مرد بزرگ، متاثرم.

کرزی می توانست نرود و مثل غنی کوچکی کند اما، از آن جایی که وحدت مردم افغانستان برایش اهمیت داشت، به پاریس رفت و در کنار و عقب احمد نشست. این حرکت نمادین به همان پیمانه ای که برای کرزی احترام و عزت آفرید به همان پیمانه جایگاه غنی را تا حضیض حقارت فرود آورد.

شما اختیار دارید که تفسیرها و برداشت های خود تان را از حضور رئیس جمهور سابق افغانستان در مراسم افتتاح لوح یاد بود از مسعود در پاریس داشته باشید اما، لطف کنید به من اجازه بدهید ادعا نمایم که آری، کرزی یک زعیم ملی و مستحق احترام همه ای قومیت های ساکن در این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا