جهانویدئو

ادامه توحش اسرائیل به غزه؛ 145 نفر شهید شده‌اند

در حملات اسرائیل به غزه از دهم می تا کنون 145 فلسطینی از جمله 41 کودک و 23 زن شهید و 1100 نفر نیز زخمی شده‌اند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه طی نشست خبری اعلام کرد: در حملات اسرائیل به غزه از دهم می تا کنون 145 فلسطینی از جمله 41 کودک و 23 زن شهید و 1100 نفر نیز زخمی شده‌اند.

وی افزود که در جریان این حملات به غزه 10 خانواده به همراه همه اعضا شهید شده‌اند.

القدره با تاکید بر اینکه مراکز بهداشت که علاوه بر بیماران کرونایی درهای خود را به روی صد‌ها مجروح و بی‌خانمان باز کرده‌اند، با فاجعه بزرگی روبرو هستند، گفت در صورت تداوم حملات وضعیت بد‌تر خواهد شد.

برج ۱۳ طبقه‌ای «جلا» که محل استقرار دفتر شبکه الجزیره (به زبان انگلیسی) و خبرگزاری آسوشیتدپرس در نوار غزه بود، عصر امروز (شنبه، ۱۵ می) در پی حمله هوایی اسرائیل منهدم شد.

جان گامبرل، خبرنگار آسوشیتدپرس با تایید این خبر در توییتر نوشت: «ارتش اسرائیل کمی قبل از حمله مالک برج را در جریان گذاشته بود. خبرنگاران این دو رسانه می‌گویند تنها چند دقیقه پیش از هدف قرار گرفتن برج محل استقرارشان از محل گریخته و شاهد نابودی آن بودند.

جواد مهدی؛ مالک برج جلا گفت که یک افسر اطلاعاتی اسرائیل قبل از این که به برج حمله شود به او هشدار و یک ساعت فرصت داده است تا ساختمان تخلیه شود. آقای مهدی می‌گوید ده دقیقه دیگر از مامور اطلاعاتی اسرائیل وقت خواسته تا خبرنگاران بتوانند تجهیزات خود را جمع کنند، درخواستی که رد شده است.

ارتش اسرائیل می گوید «تجهیزات نظامی حماس» در برج هدف جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. در ادامه بیانیه ارتش آمده است این ساختمان همچنین دفاتر رسانه‌های غیرنظامی را در خود جای داده و گروه حماس در «پشت آن پنهان شده و به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است».

ارتش اسرائیل می‌گوید پیش از حمله به غیرنظامیان داخل ساختمان هشدار و برای ترک برج به آنها وقت کافی داده است.

تماس جو بایدن با نتانیاهو و محمود عباس

بعد از حمله به ساختمان محل استقرار رسانه‌ها، جو بایدن؛ رییس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کردند.

آقای بایدن نگرانی “عمیق” خود را از خشونت‌ها در غزه اعلام کرده است. او همچنین خواستار حمایت از روزنامه‌نگاران در غزه شده است.

در مکالمه سران آمریکا و اسرائیل، آقای نتانیاهو به آقای بایدن گفته افراد حاضر در ساختمان که ارتباطی با گروه حماس ندارند، ساختمان را ترک کرده بودند.

آقای بایدن همچنین برای اولین بار بعد از ریاست جمهوری به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفن زده و بر ضرورت توقف حملات حماس به خاک اسرائیل تاکید کرده است.

هفتمین روز جنگ

مقام های بهداشتی غزه می گویند که حملات هوایی اسرائیل در ساعات نخست یکشنبه باعث شهادت حداقل سه نفر در آنجا شد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه جلسه ای در این مورد داشته باشد.

آقای نتانیاهو در نطقی تلویزیونی گفت که حملات “تا زمانی که لازم باشد” ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که اسرائیل برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان هرچه در توان دارد انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا