افغانستان

اخراج گروهی نیروهای بومی از صف طالبان در پنجشیر

براساس گفته‌های منابع محلی، فرمانده امینه طالبان برای استان پنجشیر دستور داده‌است که تا مردمان پنجشیری که در صف پولیس طالبان هستند، از کار اخراج شوند.

مولوی حقانی، فرمانده امنیه طالبان در پنجشیر در یک جلسه نظامی روز گذشته دستور داده تا «صفوف طالبان از جوانان بومی پنجشیری تصفیه شود.» و هم‌چنان فرمانده طالبان افزوده است، به‌جای آن‌ها نیروهای پشتون گماشته شود. منابع افزودند که تا کنون 8 تن از فرماندهی امنیه پنجشیر اخراج شده اند و روند اخراج سایری نیروهای بومی طالبان دوام دارد.
در همین‌حال یک منع به خبرگزاری صدای افغانستان گفت: فرمانده امینه این گروه در یک جلسه خصوصی هشدار داده که بالای طالبان غیر پشتون اعتماد نکنید و از افرادش خواسته است که به آن‌های صلاحیت اجرایی و امکانات داده نشود.
گفته می‌شود، مولوی حقانی، از نخستین روزهای گماشته شدن به حیث فرمانده امنیه پنجشیر ده‌ها طالب محلی که از استان پنجشیر بودند را از صفوف پولیس طالبان برکنار و حتی بسیار آن‌ها را زندانی و توهین کرد.

طالبان پس از سلطه‌شان بر افغانستان ده‌ها فرمانده غیر پشتون را که سال‌ها علیه نظام جمهوری جنگیده بودند؛ از صف شان اخراج کرده و برخی شان را زندانی کردند.

طالبان در حالی دست به اخراج دسته جمعی جوانان بومی از صف شان در پنجشیر زده اند، که سال گذشته وزارت دفاع این گروه اعلام کرده بود که یک نیروی بومی از جوانان پنجشیر برای مقابله با جبهه مقاومت ایجاد خواهند کرد.

همچنین درماه‌های اول سلطه این گروه بر افغانستان طالبان کمیسیونی را زیر نام “کمیسیون تصفیه” ایجاد کرده بودند که مطابق تصمیم اعضای آن نیروهای غیر پشتون را از صف طالبان به بهانه‌های مختلف برکنار کرده و بسیاری این فرماندهان را متهم به داعشی بودند و مقاومتی بودند کردند.

این در حالی است که گروه طالبان از اوایل ورود شان به استان پنجشیر هزاران نیروی نظامی را از استان‌های جنوب و مشرقی به این استان آورده و در نقاط مختلف جابه‌جا کردند که تاکنون نیروهای شان در پنجشیر حضور گسترده وسنگین دارند.

دکمه بازگشت به بالا