افغانستانجهان

اردوغان: واگذاری افغانستان به گروه‌های تروریستی عواقب سنگینی دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلیکو کومسیک، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین درباره روند تخلیه از افغانستان اظهار داشت که ما غیرنظامیان خود را به کشورمان منتقل کردیم. در حال حاضر تعداد کمی کادر فنی داریم. غیر از اینها تمام تیم‌هایمان را خارج کرده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه دوباره دنیا همراه با افغانستان روی نقطه‌ای دیگر متمرکز شده است. اندکی پیش بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردم شمار کشته شدگان به 170 نفر رسید.

اردوغان در واکنش به حملات تروریستی روز گذشته در افغانستان تصریح کرد که ترک این کشورها با واگذاری آنها به گروه‌های تروریستی عواقب سنگینی دارد. بین گروه‌های تروریستی درگیری وجود دارد و نمی‌توان تصور کرد که ترکیه یا هر کشور دیگری از درگیری آنها نفع ببرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: کشورهایی که می‌گویند قدرتمندترین در جهان هستند باید از نقاطی که هستند با دقت بیشتری خارج شوند این خروج آنطور که گفته شد اتفاق نیفتاد.

اردوغان ضمن ارزیابی تحولات افغانستان گفت: در حال حاضر ناتو چه خواهد کرد، ما در این زمینه مذاکراتی خواهیم داشت. برای اقداماتی هم که انجام خواهد شد برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی ضمن تاکید بر ادامه حمایت‌های آنکارا از روند صلح افغانستان گفت: همانند بیست سال گذشته به فعالیتهای خود در این کشور ادامه خواهیم داد و تحولات آینده تعیین کننده این عوامل خواهد بود.

اردوغان گفت که کل مسئله تامین صلح مردم افغانستان و داشتن یک زندگی آرام در اسرع وقت برای آنها است.

وی اظهار داشت که آنها در این دیدار درباره تحولات جاری در منطقه بالکان به تبادل نظر پرداختند.

اردوغان افزود که ادامه اقدامات برای افزایش توسعه اقتصادی و رفاه به نفع مردم منطقه و به ویژه برای دستیابی به هدف 1 میلیارد یورویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین کلید وحدت سیاسی و حاکمیت آن کلید صلح منطقه‌ای است، گفت که برای حفظ ثبات منطقه به همکاری خود ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا