جهان

پوتین: تصمیم به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک امروز اتخاذ می‌شود

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که اوکراین قبلا دو عملیات سرکوبگرانه را علیه دونباس انجام داده بود و اکنون به نظر می‌رسد که عملیات سرکوبگرانه سوم را آغاز کرده است.

اعضای شورای امنیت ملی روسیه از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور خواستند استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد و مقامات اوکراینی را متهم کردند که به دنبال حل نظامی مساله دونباس هستند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در سخنانی در نشست شورای امنیت ملی روسیه گفت که غرب پیشنهادهای اساسی مسکو از جمله تضمین عدم گسترش ناتو به شرق را رد کرده و خاطرنشان کرد که ایالات متحده به دنبال دور زدن اصل تقسیم ناپذیری امنیت است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در سخنان خود در این نشست با بیان اینکه کی‌یف ۵۳۰۰۰ سرباز را در منطقه بسیج کرده است، گفت که مقامات اوکراینی در حال آماده شدن برای حمله گسترده در شرق این کشور هستند.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت نیز اظهار کرد که اکثر شهروندان روسیه از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک حمایت خواهند کرد.

ویاچسلاو ولودین رئیس مجلس دومای روسیه نیز مجددا از پوتین درخواست کرد تا استقلال دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

«ولادیمیر پوتین» در پایان نشست روز دوشنبه شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه درباره تحولات بحران اوکراین و موضوع به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک گفت: «همکاران عزیز، من به نظرات شما گوش دادم، تصمیم امروز اتخاذ خواهد شد».

وی در نشست امروز شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی تحولات شرق اوکراین به درخواست برخی مسؤولان محلی دو منطقه خودمختار «لوهانسک و دونتسک» (دونباس) اشاره کرد و گفت که به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک بستگی به نظر شورای امنیت ملی و مجلس دومای روسیه دارد و امروز درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که درخواست جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای به رسمیت شناختن استقلال‌شان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به رسمیت شناختن دو جمهوری لوهانسک و دونتسک با مشکلات جهانی برای تضمین امنیت در جهان به ویژه اروپا مرتبط است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: اگر روسیه با عضویت اوکراین در ناتو برخورد کند، تهدیدات علیه این کشور چندین برابر خواهد شد. این تهدید وجود دارد که کی‌یف شروع به بازپس‌گیری کریمه خواهد کرد و ناتو در این رویدادها شرکت خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که اوکراین قبلا دو عملیات سرکوبگرانه را علیه دونباس انجام داده بود و اکنون به نظر می‌رسد که عملیات سرکوبگرانه سوم را آغاز کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مقامات کی‌یف قصد اجرای توافقات مینسک را ندارند، افزود: اوکراینی‌ها رسما اعلام کردند که نمی‌خواهند مفاد این توافقنامه را اجرا کنند و امروز هم کاملا مشخص است که قصد اجرای این توافقنامه را ندارند.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: بایدن به من اطمینان داد که ناتو فردا شامل اوکراین نخواهد شد و اکنون می‌توان آن را ممنوع کرد. ماکرون به من گفت که تغییری در موضع آمریکا در قبال پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد؛ اما او ماهیت این تغییر را توضیح نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا