افغانستان

اعتراض به بازداشت فعالین زنان در کابل؛ بانوان معترض: اسارت زنان ما، نبوده در اسلام ما!

بانوان معترض در کابل با برپایی یک گردهمایی اعتراضی بار دیگر خواهان آزادی فعالین زنان بازداشت شده توسط طالبان، را شدند.

تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان امروز در یک گردهم‌آیی اعتراضی با شعار «اسارت زنان ما، نبوده در اسلام ما» خواهان آزادی زنان معترض از بند شدند.

گفته می‌شود که گروه طالبان تاکنون بیش‌تر از ۶ بانوی معترض را دستگیر و به جای نامعلومی انتقال داده اند. اما این گروه درباره این خبر واکنشی نشان نداده است.

واکنش‌ها به بازداشت فعالان زن افغان توسط طالبان؛ آمریکا: طالبان باید فورا فعالان زن را آزاد کند

شفقنا افغانستان – رینا امیری نماینده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان در واکنش به خبر بازداشت‌های اخیر فعالان زن در کابل از طالبان خواسته است که ” فورا این زنان، بستگان و سایر فعالان را آزاد کنند.”

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ مرسل عیار، فعال زنان روز چهارشنبه ۱۳ دلو توسط افرادی از خانه‌اش در کابل بازداشت شد. خانم عیار ششمین زنی است که در هفته‌های اخیر توسط طالبان بازداشت شده است.

روز پنج شنبه نیز گزارش شد که زهرا محمدی، فعال زن از محل کارش کلینیکی در مرکز شهر کابل بازداشت شده است.

نماینده ویژه آمریکا در توییتی نوشته است که بازداشت‌های ناعادلانه باید متوقف شود. اگر طالبان به دنبال کسب مشروعیت در میان مردم افغانستان و جهان هستند، باید به حقوق بشری افغان‌ها – به ویژه برای زنان – از جمله آزادی بیان احترام بگذارند و فورا این زنان، بستگان‌شان و سایر فعالان را آزاد کنند.

ناپدید شدن این زنان در ادامه رشته بازداشت‌هایی است که ادعا شده توسط نیروهای امنیتی طالبان صورت گرفته است.

طالبان که همواره بازداشت این زنان را انکار می‌کرد، اما روز پنج شنبه طالبان به صورت مبهم به رسانه ها گفتند که نمی‌توانند بازداشت آنها توسط نیروهای طالبان را تایید یا رد کنند.

این در حالی است که نمایندگان طالبان اخیرا در نشستی در اسلو خواستار رسمیت یافتن دولت این گروه و آزادسازی پول مسدود افغانستان در بانک‌های غربی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا