آموزشافغانستاناقتصادزندگی

ضرورت بررسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان؛ ۱۱ کشور برخورد حکومت سرپرست با زنان را «آزار جنسیتی» توصیف کردند

در نشستی که از سوی اعضای شورای سازمان ملل در باره وضعیت افغانستان برگزار شد، اکثریت کشورها خواهان اعمال فشار بر حکومت سرپرست بخاطر نقض حقوق زنان شدند. نماینده بخش زنان شورای حقوق بشر از تمام کشورها خواست تا از تلاش‌ها برای تدوین صریح «آپارتاید جنسیتی» در حقوق بین‌الملل حمایت کنند.

۱۱ کشور در یک بیانیه‌ی مشترک برخورد امارت اسلامی با زنان و دختران افغانستان را «آزار جنسیتی» توصیف کردند.

این بیانیه از سوی کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، جاپان، برازیل، امارات متحده عربی، سویس اکوادور، آلبانیا و مالت به امضا رسیده است.

در این بیانیه آمده که نقض سیستماتیک حقوق زنان منجر به سلب آزادی‌های آنان شده و انفکاک جنسیتی که به اجبار در جامعه اعمال شده مصداقی از آزار جنسیتی است.

این کشورها از امارت اسلامی خواستند که تمام سیاست‌های محدود کننده بالای آموزش و کار زنان را لغو کند.

نمایندگان کشورها و سازمان ملل در حالی خواهان فشار بر حکومت سرپرست هستند که چندی قبل شماری از زنان با راه‌اندازی اعتراضات مانند اعتصاب غذایی، خواستار به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند.

گفتنی‌ست که افغانستان عضو کنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان سازمان ملل است.

سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل در این نشست گفت: «حمله‌های سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده علیه زنان، نگرش طالبان در برابر این قشر را تشکل می‌دهد و برای پاسخگویی به آن «آپارتاید جنسیتی» حقوق بین‌الملل تعریف شود.»

این در حالی است که در دو سال اخیر، حکومت سرپرست بیش از ۵۰ فرمان محدود کننده بر زندگی زنان و دختران افغانستان صادر کرده است. گفتگوهای نشست سازمان ملل نیز بیشتر بر محوریت حقوق زنان چرخید.

امارت اسلامی در واکنش به این نشست و پیام‌های آن گفت که حق آموزش و کار زنان دو موضوع کوچک و داخلی است که گفتگوهای این نشست را به انحراف کشاند.

رزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در این نشست گزارش سه ماهه خود را ارائه کرد و گفت که امارت اسلامی به نقض حقوق بشر به ویژه زنان هنوز هم ادامه داده است و خود او نیز متاثر از این سیاست‌ها است.

همچنان کریمه بنون، گزارشگر سابق سازمان ملل از اشتراک کنندگان این نشست خواست که امارت اسلامی را به دلیل اعمال آپارتاید جنسیتی در افغانستان پاسخگو بسازند.

آنچه که نقض حقوق زنان از سوی حکومت سرپرست دانسته می‌شود، محور گفتگوهای جامعه‌ی جهانی با امارت اسلامی را در دو سال گذشته شکل می‌دهد، اما تا اکنون هیچ گونه پیشرفتی در عرصه زندگی زنان به وجود نیامده است و طالبان به این باور استند که حقوق زنان در چهارچوکات قوانین اسلامی محفوظ است.

 

دکمه بازگشت به بالا