افغانستانجهان

از هزاره‌ها در برابر نسل‌کشی حفاظت کنید؛ نامه‌ی سرگشاده فعالان سیاسی و حقوق بشری به رهبران جهان

این نامه تحت موضوع «حفاظت از مردم هزاره در برابر نسل‌کُشی» عنوانی جو بایدن رییس‌جمهور امریکا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه، شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا، نخست‌وزیران بریتانیا، آلمان، نیوزیلند و استرالیا نوشته شده است.

مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی در این نامه که امروز (پنج‌شنبه، ۱ ثور) منتشر شده، از همه کشورهای کمک‌کننده، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی خواسته‌اند تا به وضعیت هزاره‌ها در افغانستان توجه کافی و فوری داشته باشند.

آنان گفته‌اند که هزاره‌ها برای مدت طولانی تحت آزار و اذیت بوده‌اند و پس از تسلط طالبان، حملات هدفمند به یک تهدید جدی وجودی علیه این جامعه تبدیل شده است.

این فعالان حملات اخیر در منطقه دشت‌ برچی را قتل‌عام کودکان هزاره و بخشی از یک سلسله حملات هدفمند علیه قوم هزاره در غرب کابل خوانده‌اند. به‌گفته‌ی آنان، تنها از سال ۲۰۱۵، محله هزاره‌نشین دشت برچی بیش از ۳۰ حمله خونین را ثبت کرده و در این حملات صدها هزاره صرفاً به‌دلیل تعلقات قومی و اعتقادات مذهبی‌شان کشته‌ شده‌اند.

در این نامه آمده است که حملات اخیر غرب کابل و حملات مشابه در سال‌های گذشته، مشخصه عناصر جنایت «نسل‌کُشی» است. در این نامه آمده ست: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در به رسمیت‌شناختن و محکومیت نسل‌کُشی هزاره‌ها در کنار جامعه هزاره بایستد.»

آنان در این نامه در عین حال گفته‌اند که تا کنون هیچ یکی از «جنایات انجام‌شده» علیه هزاره‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و هیچ اقدامی در جهت عدالت برای قربانیان و خانواده‌ها انجام نشده است.

فعالان سیاسی و حقوق بشر در ادامه گفته‌اند که آنان از واکنش‌های ضعیف جامعه جهانی که بسیاری از آنها حقایق «جنایت نسل‌کُشی و آنچه در گذشته مشخصاً هزاره‌های افغانستان را هدف قرار داده بود، بی‌اهمیت جلوه داده و یا از آنها اجتناب کرده‌اند»، به شدت نگران هستند.

آنان تأکید کرده‌اند که براساس قوانین و عرف بین‌المللی، جامعه بین‌المللی موظف است تا از هزاره‌ها در برابر جنایات «نسل‌کُشی»، جنایات علیه بشریت و آزار و اذیت‌های سیستماتیک محافظت کند.

در این نامه آمده است: «ما از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهیم که در مورد افغانستان نشستی برگزار کنند و به‌طور خاص در مورد حمایت از مردم هزاره که در معرض «نسل‌کُشی» هستند بحث کنند.»

آنان از پارلمان اروپا هم خواسته‌اند که کشتار هزاره‌ها در سال‌های ۱۸۹۲، ۱۹۹۸ و سه سال گذشته را به‌عنوان «نسل‌کُشی» مردم هزاره افغانستان اعلام کند.

فعالان از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواسته‌اند که در محکومیت حملات علیه‌ هزاره‌ها با ذکر صریح این حملات به‌عنوان جنایت‌علیه بشریت و «نسل‌کُشی» نشست ویژه‌ای برگزار کند. همچنین آنان از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که تحقیقات خود را در افغانستان آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا