جهان

امضای تفاهم‌نامه سه‌‌جانبه میان ترکیه، فنلاند و سوئد

سوئد و فنلاند در تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که با ترکیه امضا کردند، متعهد شدند که به‌طور کامل با آنکارا در مبارزه با گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک همکاری کرده و از پ.ی.د/ی.پ.گ و فتو حمایت نکنند.

رجب طیب اردوغان، سائولی نینیسته، روسای جمهور ترکیه و فنلاند و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد پس از نشست چهارجانبه با حضور ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مادرید تفاهم‌نامه‌ امضا کردند.

سوئد و فنلاند در این تفاهم‌نامه متعهد شدند که به طور کامل با ترکیه در مبارزه با پ‌.ک‌.ک همکاری کرده و از پ.ی.د/ی.پ.گ و فتو حمایت نکنند.

در این تفاهم‌نامه؛ ترکیه، فنلاند و سوئد پای‌بندی خود به اصول و ارزش‌ها در توافق واشنگتن را تایید می‌کنند. فنلاند و سوئد به‌عنوان اعضای بالقوه ناتو از ترکیه در برابر تمام تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور به‌طور کامل حمایت می‌کنند. در این راستا، فنلاند و سوئد از پ.ی.د/ی.پ.گ و گروهی که در ترکیه به‌عنوان «فتو» معرفی می‌شود، حمایت نخواهند کرد. ترکیه نیز از فنلاند و سوئد در برابر تمام تهدیدات علیه امنیت ملی آنها کاملا حمایت می‌کند.

– فنلاند و سوئد تروریسم را با همه اشکال و مظاهر آن اکیدا رد و محکوم می‌کنند. فنلاند و سوئد حملات تمامی گروه‌های تروریستی علیه ترکیه را صراحتا و قطعا محکوم می‌کنند. فنلاند و سوئد تایید می‌کنند که پ.ک.ک یک گروه تروریستی ممنوعه است. فنلاند و سوئد متعهد هستند از فعالیت‌های پ.ک.ک، سایر گروه‌های تروریستی، شاخه‌های آنها، اعضا و افراد مرتبط با این گروه‌ها ممانعت کنند. ترکیه، فنلاند و سوئد تصمیم به افزایش همکاری‌ها برای جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی گرفتند. فنلاند و سوئد اهداف این گروه‌های تروریستی را رد می‌کنند.

– سوئد متعهد می‌شود که قانون جدید و کارآمدتر جرائم تروریستی از اول جولای اجرایی شده و دولت، مقررات ضد تروریسم را تقویت خواهد کرد. ترکیه، فنلاند و سوئد تایید می‌کنند که وضع هیچ گونه تحریم تسلیحاتی علیه یکدیگر مطرح نیست.

– فنلاند و سوئد در اسرع وقت مطالبات ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی را با در نظر گرفتن اطلاعات، شواهد و اطلاعات ارائه شده بررسی خواهند کرد.

– فنلاند و سوئد درباره فعالیت‌های گروه تروریستی پ.ک.ک، تمام شاخه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن برای جمع‌آوری پول و جذب اعضای جدید تحقیقات آغاز و این فعالیت‌ها را ممنوع خواهند کرد. ترکیه، فنلاند و سوئد متعهد به مبارزه با دروغ‌پراکنی خواهند شد و از سوءاستفاده از قوانین در راستای فعالیت‌هایی مانند تبلیغ گروه‌های تروریستی و تحریک خشونت علیه ترکیه ممانعت خواهند کرد.

– فنلاند و سوئد از مشارکت گسترده ترکیه و سایر متفقین غیرعضو اتحادیه اروپا در ابتکارات فعلی و بالقوه «سیاست مشترک امنیتی و دفاعی» این سازمان از جمله مشارکت ترکیه در برنامه همکاری ساختاریافته دائمی موسوم به «پسکو» حمایت خواهند کرد. در این راستا، یک مکانیزم مشترک دائمی با حضور متخصصان از وزارت‌های امور خارجه، کشور و دادگستری، سازمان‌های اطلاعات و نهادهای امنیتی ترکیه، فنلاند و سوئد ایجاد خواهد شد. این مکانیزم برای مشارکت سایر کشورها باز خواهد بود. ترکیه حمایت خود از سیاست درهای باز ناتو و دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در اجلاس مادرید را اعلام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا