افغانستان

ادامه‌ی درگیری‌ها در چند ولسوالی بدخشان

در روزهای گذشته، خبرهایی از درگیری در ولسوالی‌های یفتل بالا، راغستان، کوهستان، مای‌می و کران و منجان ولایت بدخشان در رسانه‌ها منتشر شد؛ درگیری‌هایی که میان طالبان، فرماندهان ناراضی این گروه و نیروهای جبهه‌ی مقاومت روی داده بود.

درگیری‌های پراکنده در ولسوالی کوهستان

درحالی که بیش از دو هفته از آغاز این درگیری‌ها می‌گذرد، نوید یکی از باشندگان ولایت بدخشان می‌گوید که درگیری‌های پراکنده هم‌چنان میان نیروهای جبهه‌ی مقاومت و گروه طالبان در منطقه‌ی کافر دره‌ی شیوه، از مربوطات ولسوالی کوهستان این ولایت ادامه دارد.

او می‌افزاید: «در جنگ دو روز گذشته، دو تن از افراد ملا حافظ فرمانده فرقه‌ی بدخشان کشته و پنج تن دیگر از نیروهای آنان زخمی شدند. در این درگیری‌ها، به افراد جبهه‌ی مقاومت تلفاتی وارد نشده‌است.»

نوید، در ادامه خاطرنشان کرد که طالبان کشته شده‌ها و زخمی‌های خود را با استفاده از چرخ‌بال به‎ فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان منتقل کرده‌اند.

ادامه‌ی درگیری در ولسوالی راغستان

در همین حال، منابع نزدیک به جبهه‌ی مقاومت در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان تأیید می‌کنند که ابوجعفر تاجیکستانی مسؤولیت جنگ در ولسوالی‌های کوهستان راغستان و شیوه‌ی بدخشان را بر عهده دارد.

سهراب، باشنده‌ی ولسوالی کوهستان بدخشان به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «از روز گذشته به این‌ طرف، جنگ شدیدی میان افراد امارت (طالبان) و جبهه‌ی مقاومت در منطقه‌ی شیوه‌ی بدخشان رخ داده‌است. در این جنگ از نیروهای امارت (طالبان) ۹ تن کشته و ۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.»

وی علاوه می‌کند که رهبری این جنگ را عبدالحمید مجاهد؛ کسی که چندی پیش از طالبان جدا شده بود و سید بحرالدین از فرماندهان منسوب به جمعیت اسلامی بر عهده دارند.

همچنین منابعی از میان طالبان که نخواست هویتش افشا شود، می‌گویند که اختلافات میان نیروهای طالبان به‌میان آمده و در درگیری‌های دو روز گذشته‌، طالبانِ ولسوالی‌های کشم، یفتل و ارگو از اشتراک در جنگ خودداری کرده‌اند. مسؤولان طالبان و جبهه‌ی مقاومت ملی تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

این درگیری‌ها درحالی انجام می‌شود که چندی پیش، «مولوی یعقوب» وزیر دفاع طالبان به‌منظور بررسی اوضاع امنیتی ولایت بدخشان به این ولایت سفر کرده بود و هم‌زمان با سفر وی ولسوالی شُکی بدخشان به‌دست نیروهای جبهه‌ی مقاومت افتاد و چند تن از مسؤولان محلی این ولسوالی نیز به اسارت نیروهای جبهه‌ی مقاومت درآمدند.

 

دکمه بازگشت به بالا