جهان

ایران به دلیل نقض حقوق زنان از سازمان ملل متحد اخراج شد

اعضای کمیسیون مقام زن سازمان ملل با 29 رأی موافق، 8 مخالف و 16 ممتنع، قطعنامه حذف ایران از این نهاد حقوق‌بشری را تصویب کردند.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به این قطعنامه رای منفی دادند.

کشورهای مانند آرژانتین، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، دانمارک، فتلاند، فرانسه، یونان، ایتالیا، ژاپن، لیبی، نیوزیلند، پرو، پرتغال، کره‌جنوبی، بریتانیا و آمریکا نیز علیه ایران رای دادند.

پیشنهاد اخراج ایران از این کمیسیون توسط واشنگتن ارائه شد. سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره دلیل این تصمیم گفته است: زمان آن فرارسیده است تا کشوری که زنان و مردانش را می‌کشد از این نهاد بیرون رانده شود.

گفتنی است این کمیسیون 45 عضو دارد و ایران از 2022 تا 2026 براساس رای اکثریت اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Economic and Social Council) موسوم به «اکوسوک» یعنی با 43 رای به عضویت آن درآمده بود.

کمیسیون 45 عضو سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان برای ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان تلاش می کند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که این تصمیم در پاسخ به درخواست های زنان ایرانی و جامعه مدنی بوده است.

امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، این تصمیم را «گامی غیرقانونی» توصیف کرد و ایالات متحده را به «تلاش برای استفاده از سازمان ملل برای پیگیری برنامه سیاسی خود» متهم کرد.

لویی شاربونو، مدیر سازمان ملل در دیده بان حقوق بشر، گفت: حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان، گامی خوشایند در جهت پاسخگویی رهبری ایران به خاطر سابقه طولانی تبعیض و ظلم به زنان و دختران است.

تظاهرات در ایران

در رابطه با تظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی پس از بازداشت وی در ایران آغاز شد و حدود 3 ماه ادامه داشت، تاکنون 25 نفر به اعدام محکوم شده اند.

از میان این افراد، محسن شیکاری 23 ساله در 8 دسامبر و مجیدرضا رهنورد در 12 دسامبر اعدام شدند. واکنش ها به احکام اعدام در خصوص تظاهرات در داخل و خارج کشور اوج گرفته است.

سازمان ملل همچنین اعدام شیکاری در 9 دسامبر را محکوم کرد. در تظاهراتی که در سراسر کشور گسترش یافت، صدها نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 10 هزار نفر بازداشت شدند.

دکمه بازگشت به بالا