افغانستان

انفجار کابل؛ فاطمه محمدی و طیبه موسوی از کارمندان اداره “افغان‌فلم” بودند

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تایید کرده که در انفجار روز گذشته (۲۲ جوزا/خرداد) در کابل که دو خودرو نوع “تونس” را هدف داد، طیبه موسوی و فاطمه محمدی دو کارمند جوان اداره دولتی “افغان فلم” کشته شدند.

اجساد این دو قربانی پس از انفجار قابل شناسایی نبودند. همکاران این دو قربانی و خانواده آنان، تا نیمه‌های شب گذشته به دنبال این آنها بودند اما امروز صبح به وقت کابل خانواده فاطمه و طیبه، آن‌ها را شناسایی کردند.

روز گذشته (شنبه ۲۲ جوزا/خرداد) در دو انفجار جداگانه در شهر کابل؛ انفجار اول در منطقه مهتاب قلعه، در ناحیه ششم و انفجار دیگر در ایستگاه سرپل ناحیه سیزدهم این شهر رخ داد که دلیل آن انفجار مین در دو خودرو مسافربری بود. در این دو انفجار هفت نفر از جمله فاطمه و طیبه کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

صحرا کریمی، رئیس اداره “افغان فلم” نیز به بی‌بی‌سی گفت که این دو کارمند تازه به این اداره استخدام شده بودند و در بخش‌های انیمیشن و طراحی چهره کار می‌کردند. آن‌ها عصر دیروز به وزارت اطلاعات فرهنگ رفتند ولی در مسیر خانه مین جاسازی شده در خودرو آن‌ها منفجر شد و در نتیجه هر دو کشته شدند.

خانم کریمی در صفحه توییتر خود نیز نوشته که آنان ” جوان بودند و پر از امید به زندگی و‌ روی پروژه انیمیشن ‘افسانه های افغانستان ‘ برای کودکان کار می کردند.”

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز گفته که از جان باحتن این دو دختر جوان به شدت متاثر شده است.

زهرا سپهر، مشاور حقوقی، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود، طیبه موسوی، یکی از این قربانیان را “بانوی سینماگر” خوانده و نوشته که او متولد سال ۱۳۷۷در تهران ایران بود و در سال ۱۳۹۴ بعد از گذراندن آزمون سراسری کنکور در دانشکده هنرهای زیبای کابل در بخش هنرهای نمایشی راه یافت.

در روزهای گذشته چندین انفجار بر خودروهای مسافربری در غرب کابل رخ‌داده است. یک زن خبرنگار همراه با خواهر و مادرش نیز در این انفجارها قبلا کشته شده بودند.

مناطق هزاره‌نشین غرب کابل در روزهای گذشته شاهد انفجارهای هدفمند بوده است که بیشتر این اقلیت قومی را هدف قرار داده‌اند. هزاره‌ها، عمدتا شیعه و سومین گروه بزرگ قومی در افغانستان هستند که در سال‌های اخیر هدف حملات هدفمند قرار گرفته اند.

در روزهای اخیر، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ “به نسل‌‌کشی هزاره‌ها پایان دهید” (StopHazaraGenocide #) طوفان توییتری به راه انداختند که ترند توییتر در افغانستان و شماری از کشورها شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا