افغانستاناقتصادجهان

۵۰۰ هزار شغل در افغانستان با روی کار آمدن طالبان از دست‌ رفت

سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد بحران اقتصادی و محدودیت حضور زنان در افغانستان به دنبال روی کار آمدن طالبان، ۵۰۰ هزار شغل را از بین برده و این رقم تا اواسط سال جاری میلادی به حدود ۷۰۰ هزار شغل می‌رسد.
سازمان بین‌المللی کار هشدار داد از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اقتصاد این کشور فلج شده و تعداد زیادی از مشاغل از بین رفته‌اند و دراین‌بین زنان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

انتظار می‌رود تا اواسط سال جاری میلادی حدود 700 هزار شغل در افغانستان از بین برود. این رقم در بدترین پیش‌بینی‌ها 900 هزار شغل اعلام‌شده است که دلیل اصلی آن را می‌توان بحران اقتصادی در افغانستان و محدودیت حضور زنان در بازار کار دانست.

سطح اشتغال زنان همین حالا هم بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است. سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده سطح اشتغال زنان 16 درصد در سه‌ماهه سوم 2021 کاهش‌یافته و احتمالاً بین 21 تا 28 درصد تا اواسط 2022 پائین خواهد آمد.

در گزارش سازمان بین‌المللی کار آمده‌است:«شرایط در افغانستان بسیار بحرانی است و نیازمند حمایت فوری و ثبات و بهبود شرایط اقتصادی است. درحالی‌که اولویت با تامین نیازهای اولیه بشردوستانه است، اما بهبود پایدار شرایط در افغانستان بستگی به دسترسی مردم به شغل و خدمات اساسی دارد».

این سازمان اعلام کرد صدها هزار شغل در بخش‌های مختلف در افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان از بین رفته‌است که شامل کشاورزی و خدمات شهری هم می‌شود. با توقف پروژه‌های بزرگ زیرساختی در افغانستان، 538 هزار شاغل در این بخش که 99 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دادند، بیکار شده‌اند.

در واقع، به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان روند توسعه‌ای را که در این کشور طی 2 دهه گذشته به‌دست‌آمده بود، متوقف کرد. بازارهای داخلی به‌شدت مختل شده‌اند و فعالیت اقتصادی بسیار کاهش‌یافته که باعث بالا رفتن هزینه تولید شده‌است.

سازمان بین‌المللی کار با اشاره به کمبود پول نقد و محدودیت برداشت پول از بانک‌ها اعلام کرد:«به‌خاطر مسدود شدن 9.5 میلیارد دلار از سرمایه‌های افغانستان، کمک‌های خارجی، تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌است».

کمبود کار در افغانستان سطح کار کودکان را بالا برده‌است، به‌طوری‌که تنها 40 درصد از کودکان 5 ‌تا 17 ‌ساله در مدرسه حاضر می‌شوند.

این سازمان اعلام کرد بیش‌از 770 هزار پسر و حدود 300 هزار دختر در افغانستان کار می‌کنند و این شرایط در مناطق روستایی وخیم‌تر است یعنی جایی‌که 9.9 درصد یا 839 هزار کودک درحال کار هستند. این رقم در مناطق شهری برابر با 2.9 درصد معادل 80 هزار کودک است.

سازمان بین‌المللی کار متعهد شده با کارفرمایان و اتحادیه‌های تجاری برای ارتقاء سطح اشتغال در افغانستان همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا