افغانستانجهان

زلنسکی: پیروزی اوکرایین جهان را تغییر خواهد داد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکرایین امروز چهارشنبه در یک سخنرانی در پارلمان بر پشتیبانی نیروهای هوایی اوکرایین توسط بریتانیا تأکید کرد و گفت که پیروزی اوکرایین جهان را تغییر خواهد داد.

آقای زلنسکی در این سفر تعهد بیشتر برای همکاری ناتو با اوکرایین و آموزش خلبانان اوکرایینی برای پرواز هواپیماهای جنگی پیشرفته ناتو را دریافت کرد. این تعهد اقدام دیگر از پشتیبانی نظامی غرب از اوکرایین در جنگ در برابر روسیه خوانده می‌شود.

این دومین سفر زلنسکی به بیرون از اوکرایین پس از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فبروری سال گذشته میلادی است. او در این سفر با ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد و از وی از بهر پشتیبانی بریتانیا از «مهمترین پیروزی» مردم اوکرایین قدردانی کرد.

اما او در سخنرانی اش بار بار به فرستادن هواپیماهای جنگی تأکید کرد و آن را «بال‌هایی برای آزادی» خواند.

آقای زلنسکی گفت که اوکرایین هرچه در توان دارد جهان را قانع خواهد ساخت تا برای این کشور هواپیماهای جنگی بدهد و از خلبانان اوکرایینی پشتیبانی کنند.

کمی پیش از رسیدن زلنسکی به بریتانیا، دفتر آغای سوناک برنامه‌هایی را باری توسعه آموزش نظامی به سربازان اوکرایینی اعلام کرد که شامل نیروهای هوایی اوکرایین نیز می‌شود.

در اعلام این تعهد از این که چی زمانی رخ خواهد داد چیزی گفته نشده و در باره تعهد ارسال هواپیماهای جنگی به اوکرایین نیز یادآوری نشده است.

آقای زلنسکی سخنرانی‌اش را با این جمله پایان داد: «با ترک پارلمان بریتانیا دو سال پیش، من از شما از بهر چای خشومزه انگلیسی سپاسگزاری کردم. من امروز پارلمان را با تشکری پیشاپیش از شما از بهر (فرستادن) هواپیماهای انگلیسی، ترک می‌کنم.»

دکمه بازگشت به بالا