افغانستانجهان

عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا: ایالات متحده برای نظارت بر افغانستان از حریم هوایی پاکستان استفاده می کند

لیزا کورتیس، مقام سابق شورای امنیت ملی امریکا گفته ایالات متحده برای پرواز هواپیماهای بدون‌ سرنشین به منظور نظارت بر تروریست‌ها در افغانستان، به حریم هوایی پاکستان متکی است.

مقام‌های پاکستان گفته‌اند که تاکنون حریم هوایی خود را در اختیار امریکا قرار نداده‌اند.

با این حال ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان پاکستان را متهم کرده که حریم هوایی خود را در اختیار امریکا گذاشته و واشنگتن از آن برای حمله به الظواهری در کابل هم استفاده کرده است.

پس از کشته شدن رهبر القاعده توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکا، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان در یک نشست خبری گفت که منابع اطلاعاتی آن‌ها نشان می‌دهد که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی از طریق پاکستان به افغانستان وارد می‌شوند.

او از پاکستان خواست که از حریم هوایی خود علیه طالبان استفاده نکند.

طالبان که تاکنون کشتن رهبر القاعده را تایید نکرده‌اند، حمله پهپادی امریکا را محکوم کرده‌اند.

نقض حقوق بشر توسط طالبان

لیزا کورتیس می‌گوید طالبان به نقض حقوق بشر و حقوق زنان نیز همچنان ادامه می‌دهند.

او در عین حال گفته است امریکا با طالبان درگیر نمی‌شود، زیرا خود افغان‌ها در مقابل نقض حقوق و آزادی‌های‌شان به مقاومت می‌پیوندند.

خانم کورتیس به صدای امریکا گفت «برخی استدلال می‌کنند که ما باید با طالبان درگیر شویم تا ثبات در این کشور را تامین کنیم. من فکر می‌کنم این منطق درست نیست، زیرا خود افغان‌ها در مقابل نقض حقوق و آزادی‌های خود مقاومت می‌کنند و به مقاومت می‌پیوندند.

لیزا کورتیس که سال‌ها در شورای امنیت ملی و سازمان استخبارات امریکا کار کرده، گفته است «ما نمی‌توانیم به سادگی با آن‌ها [طالبان] درگیر شویم.»

با این حال او از مقام‌های امریکایی خواسته است که با اقدامات لازم، سفر تمام مقام‌های طالبان را ممنوع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا