جهان

ترامپ حاضر نشد به سوالات دادستان نیویورک پاسخ دهد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که به سوالات دادستانی نیویورک در جریان تحقیقات درباره تخلفات ادعایی در کسب و کارخانوادگی‌اش پاسخ نداده است.

آقای ترامپ برای ادای شهادت با قید سوگند در دفتر دادستان کل نیویورک حاضر شد، اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من بر اساس حقوق و امتیازاتی که برای تمام شهروندان در قانون اساسی آمریکا در نظر گرفته شده از پاسخ دادن به سوالات خودداری می‌کنم.»

لتیشا جیمز، دادستان کل نیویورک در حال تحقیق درباره ادعاهای مربوط تخلف و کلاهبرداری در «سازمان ترامپ» است. این سازمان اداره هتل‌ها، زمین‌های گلف و بخش‌های مربوط به معاملات املاک را بر عهده دارد.

این تحقیقات در حالی صورت می‌گیرد که فشارهای قانونی و حقوقی علیه آقای ترامپ در پرونده‌های مختلف در حال افزایش است.

ترامپ: چاره‌ای جز این نداشتم

دونالد ترامپ در بیانیه‌اش درباره دلیل پاسخ ندادن به سوالات دادستانی گفت «وقتی خانواده شما، شرکت شما و تمام آدم‌هایی که اطراف شما هستند با حمایت وکلا، دادستان‌ها و رسانه‌های خبرجعل‌کن، هدف تعقیبی توهم‌آمیز و بی‌اساسی با انگیزه‌ سیاسی قرار می‌گیرند، چاره‌ای جز این برای شما نمی‌ماند.»

او با اشاره به یورش اخیر پلیس فدرال آمریکا به خانه‌اش در فلوریدا گفت که با این اقدام اف‌بی‌آی «تنها دو روز مانده به جلسه پرسش و پاسخ، دیگر هیچ تردیدی برای من باقی نماند. چون دولت فعلی و بسیاری از دادستان‌های این کشور تمام مرزهای شایستگی اخلاقی و وجدانی را پشت سر گذاشته‌اند.»

دو روز پیش ماموران پلیس فدرال آمریکا در جریان تحقیقات درباره احتمال خارج کردن غیرقانونی اسناد رسمی دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ، ویلای شخصی‌ او -مار ئه لاگو- را تفتیش کردند.

دونالد ترامپ و فرزندانش -دونالد ترامپ جونیور و ایوانکا- تلاش می‌کردند زیر بار ادای شهادت در مقابل دادستانی نروند، اما در نهایت موفق نشدند.

لتیشا جیمز ، دادستان کل نیویورک می‌گوید در تحقیقاتش به شواهد قابل توجهی رسیده که نشان می‌دهد «سازمان ترامپ» برای گرفتن وام‌ بیشتر، ارزش دارایی‌هایش را بیش از مقدار واقعی اعلام کرده، اما هنگام پرداخت مالیات، ارزش این دارایی‌ها را کمتر از آنچه بوده جلوه داده است.

دونالد ترامپ که در حزب جمهوری‌خواه هم چهره‌ای بسیار جنجالی است، هر گونه تخلف را رد کرده و گفته این اتهامات سیاسی است. خانم جیمز عضو حزب دموکرات است.

آقای ترامپ در بیانیه‌اش نوشته است «زمانی می‌پرسیدم ‘اگر بی‌گناهید چرا از متمم پنجم قانون اساسی -برای پاسخ ندادن به سوالات- استفاده می‌کنید’. الان جواب این سوال را می‌دانم.»

او می‌گوید هیچ کار خلافی نکرده و به همین دلیل است که «ماموران فدرال، ایالتی و محلی بعد از پنج سال جست‌وجو با همراهی رسانه‌های خبرجعل‌کن هیچ چیزی پیدا نکردند.»

آقای ترامپ احتمال نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را رد نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا