جهان

بازارها یک مسیر ترکیبی با عدم قطعیت در مورد سیاست های پولی را دنبال می کنند.

بازارهای جهانی با این نگرانی که فدرال رزرو ممکن است پس از انتشار اطلاعات دیروز در ایالات متحده آمریکا به افزایش نرخ بهره بیشتر از حد انتظار ادامه دهد، آمیخته است.
از سوی دیگر، خرده فروشی در منطقه یورو بیش از حد انتظار کاهش یافت.

هجوم گسترده داده های اقتصاد کلان در سراسر جهان همچنان سیگنال های متفاوتی را ارائه می دهد.
شاخص مدیران خرید غیر تولیدی ISM (PMI) که دیروز در ایالات متحده اعلام شد، به 56.5 افزایش یافت، در حالی که سفارشات کارخانه 1 درصد افزایش یافت که فراتر از انتظارات بود.
علیرغم اقدامات فوق‌العاده فدرال رزرو آمریکا، سیگنال‌های ضعیف سرد شدن اقتصاد و حفاظت از ریسک تورم، ادراک ریسک را در بازارها افزایش می‌دهد و این قیمت را نشان می‌دهد که این بانک ممکن است بیش از حد انتظار به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. .
بر این اساس، در حالی که انتظارات مربوط به نرخ بهره نهایی فدرال رزرو در بازارهای پولی با 9 واحد افزایش به بالای 5 درصد رسید، چشم انداز فروش در بازارهای اوراق قرضه نیز تقویت شد.
در حالی که دیروز بازدهی اوراق 10 ساله آمریکا با حدود 10 واحد افزایش به 3.61 درصد رسید، بازده اسناد خزانه 3 ماهه با 4 واحد کاهش به 4.30 درصد رسید.
در حالی که قیمت‌گذاری مذکور نشان می‌دهد که نگرانی‌های رکودی هرچند محدود کاهش یافته است، اما قیمت‌گذاری مبنی بر اینکه کشور در 12 تا 18 ماه آینده وارد رکود می‌شود همچنان قوی است.

خطر فدرال رزرو برای افزایش 50 امتیاز پایه
از سوی دیگر، در حالی که انتظارات فدرال رزرو برای افزایش 50 واحدی نرخ بهره در هفته آینده روی 80 درصد باقی ماند، انتظارات برای افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه فوریه کاهش یافت.
شاخص دلار که دیروز با انتظارات مربوط به سیاست پولی فدرال رزرو 0.7 درصد افزایش یافت، امروز روی 105.3 قرار دارد.
در حالی که قیمت کالاها در برابر دلار قوی‌تر کاهش یافت، قیمت اونس طلا پس از کاهش 1.7 درصدی در روز گذشته، با 0.3 درصد افزایش در روز جدید، خریداران را در 1772 دلار یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت پس از افت 3.4 درصدی دیروز، در حال حاضر با سیر افقی در 83 دلار معامله می شود.
دیروز بازار سهام نیویورک با این تحولات مسیری متناسب با فروش را دنبال کرد، در حالی که S&P 500 1.79 درصد، شاخص Nasdaq 1.93 درصد و شاخص Dow Jones 1.40 درصد کاهش یافت. قراردادهای آتی شاخص در آمریکا روز جدید را با افزایش محدود آغاز کردند.

نگرانی رکود فید داده ها
در حالی که داده های اقتصاد کلان اعلام شده در اروپا نگرانی های مربوط به رکود را تغذیه می کند، گابریل مخلوف، یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) در اظهارات دیروز خود گفت که این بانک باید امکان افزایش 50 واحدی نرخ بهره را در نظر بگیرد.

در داده‌هایی که دیروز منتشر شد، داده‌های بخش خدمات و PMI ترکیبی عمدتاً کمتر از انتظارات بودند، در حالی که فروش خرده‌فروشی در منطقه یورو نیز بیش از حد انتظار کاهش یافت.
دیروز شاخص DAX 40 در آلمان 0.56 درصد، شاخص CAC 40 در فرانسه 0.67 درصد و شاخص FTSE MIB در ایتالیا 0.30 درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص FTSE 100 در انگلیس 0.15 درصد افزایش یافت.
قراردادهای آتی شاخص در اروپا روز جدید را با کاهش آغاز کردند.
در حالی که روند فروش سنگین در بازار سهام نیویورک تا امروز با بازارهای سهام آسیایی ادامه دارد، این انتظار که چین بتواند سیاست “صفر کووید-19” خود را کنار بگذارد و فعالیت اقتصادی بتواند دوباره تقویت شود، فشار فروش را محدود می کند.
در حالی که اقدامات مربوط به کووید-19 در این کشور کماکان ادامه دارد، الزام به نشان دادن تست منفی کووید-19 در ورودی سوپرمارکت ها در پکن برداشته شده است.
از سوی دیگر، بانک مرکزی استرالیا مطابق با انتظارات، نرخ بهره را 25 واحد پایه افزایش داد و به 3.1 درصد رساند و نشان داد که افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت.

با این تحولات، شاخص Nikkei 225 در ژاپن 0.3 درصد و شاخص ترکیبی شانگهای در چین 0.1 درصد رشد کردند، در حالی که شاخص Hang Seng در هنگ کنگ 0.9 درصد و شاخص Kospi در کره جنوبی 1 درصد کاهش یافت.

دکمه بازگشت به بالا