افغانستانجهان

بازداشت مقام پیشین دولت افغانستان به اتهام سربازگیری برای اوکراین در ایران

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که یک مقام ارشد دولت پیشین افغانستان به به اتهام سربازگیری برای اوکراین، در ایران بازداشت شده است.

به گفته منابع فرد بازداشت‌‍شده هاشم رئیس، والی پیشین جوزجان و از اعضای بلندپایه “حزب جنبش ملی افغانستان” و از نزدیکان مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب است.

یک عضو ارشد این حزب در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی تایید کرد که آقای هاشم رئیس، سه هفته پیش در ایران بازداشت شده است. او اما اتهام “سربازگیری” توسط او را “بی‌اساس” خواند.

او گفت که آقای رئیس به ایران “به نمایندگی” از طرف این حزب رفته بود تا به “مشکلات” اعضای حزب که بعد از سقوط افغانستان به دست طالبان به ایران رفته‌‌اند، رسیدگی کند.

وبسایت “مشرق‌نیوز” روز یک‌شنبه (۲۱ حمل/فروردین) گزارش داد که هاشم رئیس از سوی نهادهای امنیتی ایران به اتهام سربازگیری از میان مهاجران و اعزام آن‌ها به اوکراین” بازداشت شده است.

برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که او قصد ایجاد یک واحد نظامی از مهاجران افغان ساکن ایران داشته است و در ازای دریافت پول و امتیاز تابعیت اوکراین در آینده، تلاش داشته تا آنها را “برای جنگ با روسیه” به این کشور اعزام کند.

داوطلبانی از کشورهای مختلف برای دفاع از اوکراین به این کشور رفته‌اند و دولت اوکراین نیز برای ورود این افراد سهولت‌های ایجاد کرده است.

در همین حال، بی‌بی‌سی دریافته که دولت روسیه نیز در حال حاضر از نیروهای گروه مسلح “واگنر” استفاده کرده است؛ مزدوران واگنر در جنگ‌های داخلی سوریه و لیبی شرکت داشته و به نقض حقوق بشر در این کشورها متهم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا