افغانستانجهان

کشتار نمازگزاران شیعه در قندهار؛ «آغاز موجی از خونریزی و تهدید جدی علیه طالبان»

در دومین جمعه خونین، مهاجمان انتحاری در مسجد «امام‌بارگاه فاطمیه قندهار»، نمازگزاران شیعه را هدف قرار دادند؛ حمله‌ای که منجر به شهادت بیش از ۳۵ نفر و مجروحیت ده‌ها تن دیگر شد. مسئولیت این حمله خونین را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته ‌است. این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

وطئه آشکار خارجی
حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین در واکنش خود حمله تروریستی قندهار را توطئه آشکار خارجی علیه صلح، ثبات و وحدت افغانستان خوانده که به گفته او، «می‌خواهد از طریق ناامنی به اهداف خود برسد».

دفتر مطبوعاتی کرزی در بیانیه‌ای حمله به مسجد امام بارگاه فاطمیه را محکوم کرده و نوشته است: «رییس جمهوری پیشین این اقدام را یک توطئه آشکار خارجی علیه صلح، ثبات و وحدت افغانستان می‌خواند که می‌خواهد از طریق ناامنی در کشور ما به اهداف خود برسد».

کرزی از مردم افغانستان خواسته که مانند همیشه در برابر این «توطئه‌های تروریستی بایستند و توطئه‌های دشمن را با هوشیاری کامل خنثی کنند».

برهم‌زدن همزیستی مسالمت‌آمیز
کریم خلیلی؛ رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیامی حمله قندهار را مصادیق جنایت علیه بشریت خوانده و آن را محکوم کرده‌است.

خلیلی گفته‌است: «این گونه حملات که طی آن یک هویت مشخص، آماج قرار می‌گیرد، از مصادیق جنایت علیه بشریت است و تبعات آن، ثبات اجتماعی و مذهبی را در افغانستان برهم می‌زند».

وی افزوده‌است که «افغانستان قرن‌ها شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب مختلف بوده است؛ اما تروریستان، می‌خواهند این وضعیت را به چالش بکشند».

خلیلی گفته که «قدرت حاکم، نسبت به تامین امنیت همه شهروندان کشور و پیروان همه مذاهب، مسوولیت دارد؛ لذا باید متوجه این مسوولیت شان باشد».

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در ادامه افزوده است: «دامن زدن به تفرقه و نفاق اجتماعی، به چالشهای موجود می‌افزاید و اوضاع را پیچیده می‌سازد. مردم کشور متوجه این توطئه‌ها هستند و هیچگاه در دام آنها نخواهند افتاد».

توطئه‌ علیه وحدت
حنیف اتمر؛ وزیر خارجه دولت اشرف‌غنی نیز حمله به مسجد شیعیان در قندهار را محکوم کرده و گفته که این جنایت «توطئه دشمن علیه وحدت، صلح و ثبات مردم افغانستان است».

اتمر گفته «من اطمینان دارم که همه قبایل برادر ما متحد می‌شوند و هرگونه توطئه تروریست ها را خنثی می کنند».

وزیر خارجه پیشین افزوده است که «طالبان در حال حاضر مسئولیت امنیت افغانستان را بر عهده دارند باید برای تامین امنیت مردم گام‌های جدی بردارند».

آغاز موج دیگر از خونریزی
رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی با تقبیح حملات تروریستی در ولایات قندوز و قندهار، گفته که «متاسفانه موج دیگر از خونریزی در کشور آغاز شده است.

نبیل گفته است: «قسمی‌که گفته بودیم که طالبان دیگر مالکان این جنگ نیستند و این جنگ و صلح دیگر در اختیار طالب نیست. با دادن غرور کاذبِ فتح، طالبان را منحیث وسیله براى خلق فاجعه اى که حاصل آن کشتار افغانها، ویرانى افغانستان و بالاخره پارچه پارچه ساختن افغانستان خواهد بود، استفاده کردند.»

او هشدار داده‌است که در صورت دوام این وضعیت امکان این «می‌رود تا در اکثر جاهایی که جغرافیه، سلاح، وسایط و تجهیزاتى که به نام طالب گویا به غنیمت گرفته شد، به زودى با بیرق هاى سیاه داعش وارد میدان معرکه خانمانسوز شوند.»

هشدار جدی برای طالبان
مهدی راسخ؛ عضو مجلس نمایندگان در دولت قبلی در واکنش خود گفته «فاجعه قندوز و قندهار هشدار جدی برای طالبان است».

او گفته «بازی سیاسی جدیدی در راه است که طالبان، داعش و القاعده جزء از این بازی هستند».

راسخ افزوده ‌است: «در حوادث قندوز و قندهار تعداد زیادی از هم وطنان ملکی ما به شهادت رسیدند که بسیار دردناک و مصیبت بار است، اما پیامد ناگوار این فجایع متوجه طالبان است».

او گفته که از همه بیشتر طالبان است که بهای سنگین این حوادث را خواهند پرداخت.

طالبان مسئول هستند
مسعود اندرابی؛ وزیر پیشین داخله گفته است که ‏حملات تروریستی اخیر در مساجد و تکایای اهل تشیع در قندهار ، قندوز و کابل جنایت علیه بشریت است و طالبان مسئول آن هستند.

اندرابی گفته است که طالبان در گذشته و امروز با فراهم سازی بستر اصلی فعالیت تمامی گروه‌های تروریستی در افغانستان و حفظ رابطه با داعش، القاعده، لشکر طیبه و سایر گروه‌های دهشت‌افگن و جهانی در چشم مردم افغانستان همدست تروریستان اند که سعی دارند همزیستی و اتحاد میان مذاهب و اقوام را برهم زنند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته‌است که «امارت اسلامی انفجار بر مردم ملکی در یک مسجد درقندهار را نکوهش می‌کند و آن راجنایت بزرگ می‌داند».

او گفته به «نیروهای طالبان دستور داده شده که عاملین همچو حوادث را به‌زودی دستگیر کنند و به پنجه شریعت بسپارند».

این رشته حملات داعش در حالی انجام می‌شود که طالبان می‌گویند، داعش تهدیدی جدی در افغانستان نیست و به زودی سرکوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا