افغانستاناقتصادجهان

بانک جهانی ۵۰۰ میلیون دالر پول مسدودشده افغانستان را آزاد می‌کند

بانک جهانی در حال نهایی‌کردن پیشنهادی است که براساس آن، ۵۰۰ میلیون دالر از کمک‌های مسدود شده برای افغانستان آزاد می‌شود.

قرار است اعضای هیأت مدیره بانک جهانی امروز (سه شنبه، ۹ قوس) به‌طور غیررسمی ملاقات کنند و هدف از این ملاقات، گفت‌وگو در مورد پیشنهادی است که در هفته‌های اخیر با مقامات ایالات متحده و سازمان ملل مطرح می‌شود،

این پیشنهاد، تغییر مسیر وجوه از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) است که مجموعاً ۱٫۵ میلیارد دالر می‌شود.

رویترز به نقل از کارشناسان اقتصادی تحلیل کرده است که این کمک‌ها برای حل مشکلات کنونی افغانستان موثر است.

در این گزارش اما تصریح شده که هنوز چگونه‌گی انتقال این کمک‌ها به افغانستان حل‌ناشده است؛ زیرا بیم آن وجود دارد که نهادهای مالی درگیر، در معرض تحریم ایالات متحده امریکا قرار نگیرد.

این منابع به رویترز یادآور شده‌اند که این پول برای رفع نیازهای فوری مراقبت‌های صحی در افغانستان، جایی‌که کم‌تر از هفت درصد جمعیت آن در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند، اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گفته است که بانک جهانی پس از انتقال این مقدار پول به افغانستان، نظارت نخواهد داشت.

این منبع افزوده است که بانک جهانی می‌خواهد این پول را بدون هیچ نظارت یا گزارشی به سازمان ملل و سایر آژانس‌های بشردوستانه منتقل کند.

این منبع تحریم‌های امریکا را یک مانع بزرگ برای انتقال این کمک‌ها به افغانستان عنوان کرده است.

منبع گفته است: «در حالی که خزانه‌داری ایالات متحده نامه‌های دل‌پذیر ارایه کرده است که به بانک‌ها اطمینان می‌دهد که می‌توانند تراکنش‌های بشردوستانه را پردازش کنند، نگرانی در مورد تحریم‌ها هم‌چنان ادامه دارد که از عبور حتا مواد اولیه از جمله غذا و دارو جلوگیری می‌کند.»

خبرگزاری رویترز به نقل از این منبع گفته است که تحریم‌های فلج کننده و عدم مراقبت از کارکنان بخش دولتی «آواره‌گان بیش‌تر، ناامیدی و افراط گرایی بیش‌تری ایجاد می کند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا