افغانستانحقوق بشر

دیدبان حقوق‌‌بشر: سرکوب زنان و دختران در افغانستان تشدید و بسیاری آنان از امرار معاش محروم شدند

سازمان دیدبان حقوق‌‌بشر می‌گوید که امارت اسلامی در جریان سال گذشته‌ی میلادی سیاست‌های سرکوبگرانه را‌ در افغانستان به‌طور فزاینده اعمال کرده‌است.
این سازمان در گزارش سالانه اش گفته است که امارت اسلامی سرکوب حقوق‌بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را در سال ۲۰۲۳ تشدید کرده و گسترش داده است.
گزارش سالانه دیده‌بان حقوق‌بشر به‌روز پنج‌شنبه، ۲۱ جدی منتشر شد.
در گزارش آمده است که نیروهای امارت اسلامی در سال ۲۰۲۳ میلادی از نیروی بیش از حد برای متفرق‌کردن تظاهرات زنان استفاده کرده‌اند، معترضان را به‌طور خودسرانه بازداشت و در مواردی برای هفته‌ها در بازداشت نگه داشته‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر افزوده است که در سال گذشته میلادی افغانستان تنها کشوری در جهان باقی ماند که زنان و دختران رسما از تحصیلات متوسطه و عالی منع شدند و حضور زنان در مکان‌های عمومی و آزادی رفت‌و‌آمد آن‌ها ممنوع و محدود شد.
دیده‌بان حقوق بشر افزوده که ممنوعیت کار زنان در نهادهای بین‌المللی و سایر بخش‌ها، بسیاری از زنان افغانستان را از امرار معاش محروم کرده است.
در گزارش این سازمان به «قتل‌های انتقام‌جویانه» و «ناپدیدشدن اجباری» مقام‌ها و نظامیان پیشین نیز پرداخته شده است.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود در اشاره به بازداشت‌های زنان از سوی امارت اسلامی گفته که معترضان بازداشت‌شده و اعضای خانواده‌ی آن‌ها شکنجه شده‌اند.
براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، تعداد بی‌سابقه افغان‌ها از جمله بیش از سه میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد در سال ۲۰۲۳ به کمک بشردوستانه نیاز داشتند.
از دست‌دادن میلیون‌ها شغل پس از تسلط دوباره امارت اسلامی، محرومیت از اکثر کمک‌های خارجی، اثرات تحریم‌های خارجی و خشک‌سالی دوامدار، از عوامل اصلی تشدید فقر در افغانستان در سال گذشته میلادی خوانده شده است.
سازمان دیدبان حقوق‌‌بشر بر ادامه حملات داعش در سال ۲۰۲۳ در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته که هدف حملات این گروه غیرنظامیان، به‌ویژه جامعه هزاره و شیعه بوده است.
فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان سازمان دیدبان حقوق‌‌بشر گفته است که امارت اسلامی به درخواست شهروندان افغانستان برای احقاق حقوق شان با سرکوب بیشتر پاسخ داده‌اند.
او همچنان بر «حمایت هماهنگ دولت‌های ذی‌ربط برای اعمال فشار بر طالبان برای پایان دادن به سوءاستفاده‌ها» تاکید کرده و گفته است که این هماهنگی برای رفع نیاز مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز است.

 

دکمه بازگشت به بالا