افغانستانجهان

فرمان بایدن برای محدودیت‌ در استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، دستورالعمل جدیدی را صادر کرده‌است که بربنیاد آن، حمله‌ی هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی محدود می‌شود.

اسوشیتدپرس در گزارشی در این باره نوشته‌است که هدف از این دستورالعمل، «حفاظت از جان غیرنظامیان» است.

یک مقام ارشد دولت امریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که براساس این راهبرد جدید، پیش از این‌که یک هراس‌افگن مظنون به‌فهرست هدف حمله‌های هواپیماهای بی‌سرنشین و حمله‌های عملیات ویژه اضافه شود، نیاز به تأیید رئیس جمهور بایدن دارد.

بربنیاد این دستورالعمل که بایدن روز جمعه به‌گونه‌ی رسمی آن را صادر کرده‌است، استفاده از پهپادهای مسلح در خارج از مناطق جنگی، به‌هدف حفاظت از جان غیرنظامیان محدود می‌شود.

هم‌چنان بر بنیاد این دستورالعمل جدید امریکا، حمله‌های هواپیماهای بی‌سرنشین در افغانستان، نیاز به تأیید رییس جمهوری امریکا دارد.

لیز شروود رندال، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته‌است که دستورالعمل‌های رسمی رئیس جمهور بایدن در مبارزه با هراس‌افگنی، دولت او را هدایت می‌کند که در محافظت از امریکایی‌ها در برابر چالش‌های هراس‌افگنانه‌ی در حال تحولِ جهانی، «فهیم و چابک» باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «رهنمودهای رئیس جمهور در مورد استفاده از اقدام‌های مرگ‌بار و تصرف عملیاتِ خارج از مناطق خصمانه‌ی فعال، نیازمند آن است که عملیات ضد تروریسم ایالات متحده، بالاترین استانداردهای دقت -از جمله برای شناسایی اهداف مناسب و به‌حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان- را رعایت کند.»

در همین حال، برخی از مقام‌های امریکایی گفته‌اند که این دستورالعمل، یک‌روز پس از آن صادر شده‌است که نیروهای امریکایی، سه تن از رهبران ارشد داعش را، در دو عملیات نظامی جداگانه در سوریه، در روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته کشتند.

ایمن‌الظواهری رهبر شبکه‌ی القاعده در یازدهم اسد سال روان، از سوی هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا در کابل کشته شد. حالا با فرمان جدید رییس جمهور‌ی امریکا، انجام چنین حمله‌هایی، بدون تأیید رئیس جمهوری آن کشور انجام نخواهد شد.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که برای نخستین‌بار، مقام‌های این کشور پس از کشته ‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، با هیأت طالبان در دوحه دیدار کرده‌اند. دولت امریکا معاون سازمان استخبارات (سیا) آن کشور و مقام ارشد وزارت امور خارجه‌‌اش در امور افغانستان را برای انجام گفت‌وگو با هیأت طالبان که مشمول عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات این گروه است، فرستاده‌است.

 

دکمه بازگشت به بالا