افغانستاننگاه‌ها

تحلیل: سیاست عوامفریبانه آمریکا در افغانستان و سیاست فرار به جلوی پاکستان

در حالی که « بلاول بوتو زرداری » وزیر امور خارجه پاکستان در مورد پیامدهای انزوای اقتصادی افغانستان هشدار می دهد، « توماس وست » نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان از احتمال جنگ داخلی در این کشور سخن گفته است .

به اعتقاد وزیر خارجه پاکستان به هر اندازه افغانستان با انزوای اقتصادی روبرو باشد افراط گرایی نه تنها این کشور بلکه منطقه را تهدید می کند.به همین دلیل وی خواهان همکاری جامعه جهانی با طالبان در افغانستان شد.

با توجه به شناخت پاکستان از افغانستان و آشنایی مقامات اسلام آباد با نحوه فعالیت و قدرت گیری افراط گرایی نباید به سادگی از کنار هشدار بلاول بوتو و اهدافش در این خصوص گذشت اما آمریکا بدون توجه به این گونه هشدارها همچنان به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی بر افغانستان است که قربانیان آن مردم این کشور هستند.

غلامحسین ناصری کارشناس افغان در این باره می گوید :”آمریکا در دو دهه اشغال افغانستان نه تنها تمام زیر ساختهای اقتصادی و تولیدی این کشور را نابود کرد بلکه گروههای تروریستی و خشونت طلب را نیز تقویت کرد که اکنون به راحتی کشتار می کنند”

«توماس وست » در حالی ادعای بروز جنگ داخلی در افغانستان را مطرح می کند که کشورش با مصادره حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های مالی افغانستان شرایط بسیار سخت اقتصاری و تجاری را به مردم افغانستان تحمیل می کند.

ادعای حمایت از مردم افغانستان

در واقع آمریکا با پرداخت نکردن پولهای افغانستان اخرین ضربه را به پیکر اقتصاد ضعیف این کشور وارد کرد و نشان داد که ادعای حمایت از مردم این کشور دروغی بیش نبوده است .

محمد حسن جعفری کارشناس افغان در این باره می گوید ؛”امریکا که در سال ۲۰۰۱ با ادعای تبدیل افغانستان به کشوری رو به پیشرفت اقتصادی آنرا اشغال کرد در سال ۲۰۲۱ به عنوان یک ویرانه آنرا تحویل مردم افغانستان داد .

نکته قابل توجه اینکه رسانه های غربی نه تنها بر جنایات آمریکا در افغانستان سرپوش می گذارند بلکه مقصر مشکلات افغانستان را مردم این کشور معرفی می کنند “در هر حال، اگر چه وزیر امور خارحه پاکستان در مورد پیامدهای انزوای اقتصادی افغانستان هشدار می دهد اما نمی توان نقش اسلام اباد را نیز در تقویت افراط گرایی در افغانستان نادیده گرفت به همین دلیل اظهارات بلاول بوتو در این مورد نوعی فرار به جلو و تلاش برای سلب مسئولیت اسلام اباد تلقی می شود.

وضعیتی که نقطه مقابل ان را می توان در اظهارات نسنحیده و عوامفریبانه توماس وست مشاهده کرد که می کوشد با فرافکنی، مردم افغانستان را مسبب هر گونه مشکلات و ناامنی های این کشور نشان دهد.

نویسنده: مجید وقازی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا