افغانستانجهان

‘به رسمیت شناختن طالبان از طرف ایران ننگ و لکه سیاهی بر پیشانی جمهوری اسلامی است’

روزنامه محافظه کار جمهوری اسلامی چاپ تهران، احتمال به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی ایران را "لکه ننگی در تاریخ بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی" خوانده است.

این روزنامه با اشاره به نشست اخیر برخی از کشورها با طالبان به میزبانی روسیه در مسکو، طالبان را “گروه تروریستی” و “نامشروع” خوانده و نوشته به رسمیت شناختن این گروه “از خطای استراتژیک هم بالاتر است و باید آن را یک ننگ نامید که در تاریخ ثبت خواهد شد. این ننگ را تاریخ به عنوان لکه ای سیاه بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی به ثبت خواهند رساند، ننگی که تا ابد با هیچ رنگی پاک نخواهد شد”.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز اول آبان (۲۳ اکتبر) نوشته است “خبر می رسد بعضی از کشور های شرکت کننده در این اجلاس در آستانه تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان هستند. گفته می شود جمهوری اسلامی ایران هم که در این اجلاس نماینده داشت، در کنار روسیه به چنین تصمیمی نزدیک شده است”.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از رویکرد ایران به طالبان نوشته است “نظام جمهوری اسلامی را نباید با رژیم حاکم بر روسیه مقایسه کرد. روسیه یک رژیم فاقد آرمان های ارزشی و انسانی است که منافع خود را در چارچوب مادیات صرف جستجو می کند”.

این روزنامه نوشته “همین ها که اکنون قدرت را در روسیه در دست دارند، چند دهه قبل افغانستان را تحت اشغال ارتش سرخ شوروی داشتند. افسران جوان آن روز، ژنرال های امروز روسیه هستند و می دانند که مرتکب چه فجایعی علیه مردم مظلوم افغانستان شده اند”.

مقام های ایرانی در ماه های اخیر روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده اند و از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت حسن روحانی که تا شهریور امسال سر کار بود، چند بار میزبان رهبران این گروه در تهران شده بود.

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، اخیرا طالبان را “یکی از جنبش های اصیل منطقه” خواند و گفت “همکاری با طالبان می تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری ازنفوذ گروه هایی همچون داعش منجر شود”.

ایران هنوز به طور رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته و آن را منوط به “رفتار” طالبان کرده اما مقام های سیاسی و نظامی این کشور می گویند طالبان با دو دهه گذشته فرق کرده و همانند داعش (گروه موسوم به دولت اسلامی) یک “گروه تروریستی” محسوب نمی شود.

سرتیپ عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تازگی گفته است طالبان “با داعش متفاوت است” و”به درک درستی از نقش اقوام و زنان” در افغانستان رسیده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود خطاب به مقام های ایران نوشته است “ننگ به رسمیت شناختن حاکمیت یک گروه تکفیری تروریستی متحجر عقب افتاده را در پرونده خودتان به ثبت نرسانید و نظام جمهوری اسلامی را با این ننگ بزرگ به همراهی با تروریسم و تحجر متهم نکنید”.

این روزنامه نوشته “پیشنهاد روشن این است که فقط حاکمیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسید که با انتخابات آزاد روی کار آمده باشد، راهکاری که آحاد مردم این کشور آن را قبول دارند و امنیت ملی همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران را نیز تضمین خواهد کرد”.

ایران پس از حوادث یازدهم سپتامبر و حمله القاعده به برج های دو قلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک، با ایالات متحده در جنگ افغانستان علیه طالبان و القاعده همکاری کرده بود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران در یکی از مصاحبه های خود گفته بود که گروه طالبان هنوز در فهرست “گروه های تروریستی” ایران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا