افغانستاناقتصادجهان

توافق هند و کشورهای آسیای مرکزی برای ایجاد گروه مشترک در امور افغانستان

سران کشورهای آسیای مرکزی و هند در خصوص ایجاد یک گروه مشترک در مورد وضعیت افغانستان به توافق رسیدند.

«رینت ساندهو»، معاون وزیر امور خارجه هند از توفق «دهلی نو» و کشورهای آسیای مرکزی در مورد ایجاد یک گروه مشترک در امور افغانستان خبر داد.

این دیپلمات هندی در نشست خبری در نتیجه اجلاس مجازی سران کشورهای هند و آسیای مرکزی با بیان این که شرکت کنندگان این نشست در مورد ادامه رایزنی های نزدیک در مورد افغانستان توافق کردند، تاکید کرد: گروه کاری در سطح مقامات عالی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

بر اساس اعلامیه مشترک دهلی نو که در پایان این نشست مجازی به تصویب رسید، سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس وضعیت کنونی افغانستان و تاثیر آن بر امنیت و ثبات در منطقه را بررسی و ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن، حمایت قاطع خود از یک افغانستان صلح آمیز، امن و با ثبات را تایید کردند.

سران کشورهای هند و آسیای مرکزی همچنین وضعیت کنونی مردم افغانستان را بررسی و تصمیم گرفتند به ارائه کمک های بشردوستانه اضطراری به این کشور ادامه دهند.

سران کشورهای هند و آسیای مرکزی علاوه بر این بر اهمیت قطعنامه 2593 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند که به صراحت خواستار عدم استفاده از خاک افغانستان برای پناه دادن، آماده سازی، برنامه ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی و اتخاذ اقدامات هماهنگ علیه همه گروه های تروریستی است.

نشست هند و آسیای مرکزی به ابتکار «دهلی نو» روز پنجشنبه، به صورت مجازی و با مشارکت نخست وزیر هند، روسای جمهور قزاقستان، تاجیکستان، ترکمسنتان، ازبکستان و قرقیزستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا