جهان

آخرین اخبار از جنگ اوکراین؛ استقبال پوتین از حضور جنگجویان خارجی/ وزیر دفاع روسیه: تهاجم نظامی طبق برنامه در جریان است/ وزیر دفاع اوکراین: تلفات غیرنظامیان بیشتر از نظامیان است/ مخالفت رهبران اتحادیه اروپا با عضویت سریع اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گوید روسیه نمی تواند در چنین وضعیت بد و تحقیرآمیز وجود داشته باشد و بر تمام مشکلات همچنان غلبه خواهد کرد.

او گفت: ما و شما به خوبی می دانیم که بسیاری از کشورها قبلا با زندگی با کمر خمیده و گرفتن تمام تصمیمات حاکمیت خود ۲۰ برابر تطبیق داده اند. روسیه در این حالت، حالت دشوار و تحقیر وجود داشته باشد، دیر با زود همه این ها باید اتفاق می افتاد، که حالا اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که به لطف دولت و شرکت های روسی این همه مشکلات برطرف خواهد شد.

رییس جمهور روسیه از حضور جنگجویان خارجی در نبرد با اوکراین استقبال کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه گفت قصد دارد به داوطلبان اجازه دهد تا علیه نیروهای اوکراینی بجنگند. وی همچنین با تحویل سامانه‌های موشکی غرب به شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین موافقت کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پیشنهاد داده است که سامانه های ضد تانک ساخت آمریکا مانند جاولین و استینگر به جنگجویان مناطق شورشی لوهانسک و دونتسک تحویل داده شود. پوتین که در جلسه شورای امنیت روسیه صحبت می کرد، گفت که از چنین ایده‌ای حمایت می کند.

پوتین همچنین گفت که کسانی که می خواهند داوطلبانه با نیروهای تحت حمایت روسیه بجنگند باید اجازه داشته باشند. وی از این ایده هم حمایت کرد.

وزیر دفاع روسیه مدعی شده ۱۶هزار داوطلب در خاورمیانه هستند که آماده جنگیدن با اوکراینی‌ها در صفوف نیروهای ارتش روسیه هستند.

پیشتر اوکراین نیز مجوز حضور نیروهای داوطلب خارجی در جنگ با روسیه را صادر کرده بود.

وزیر دفاع روسیه خاطر نشان ساخت که حملات کشورش در خاک اوکراین، بر اساس برنامه ریزی انجام شده در جریان است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقناافغانستان به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی»، ارتشبد «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه ظهر امروز (جمعه) طی سخنانی در جریان نشست اعضای دائم شورای امنیت این کشور، تاکید کرد که تهاجم کشورش در خاک اوکراین، بر اساس برنامه های ارائه شده ادامه دارد.

وزیر دفاع روسیه در این نشست خطاب به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری کشورش اظهار داشت: همه چیز طبق برنامه پیش می رود و این را روزانه به شما اطلاع می دهیم.

ارتشبد شویگو در ادامه نیز این سه مسئله را مطرح کرده و خواستار موافقت پوتین با آنها شد: کمک به داوطلبان از خاورمیانه برای رسیدن به منطقه دونباس (شرق اوکراین) به منظور شرکت در درگیری و جنگ در کنار روسیه، تحویل تجهیزات جنگی گرفته شده از نیروهای اوکراینی در جریان تهاجم به نیروهای جمهوری‌های خلق (خودخوانده) دونتسک و لوگانسک و تقویت امنیت مرزهای غربی کشور روسیه از جمله استقرار نیروهای بیشتر و سامانه های دفاعی پیشرفته در آن جا.

رئیس جمهوری روسیه نیز به نوبه خود با دو پیشنهاد نخست وزیر دفاع این کشور موافقت کرد و از وی خواست تا گزارش جداگانه ای درباره مسئله سوم تهیه کند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اقدام مناسب در رابطه با آن اتخاذ شود.

یادآور می شود که روسیه بامداد پنجم حوت جاری (۲۴ فوریه گذشته) یک حمله گسترده تحت عنوان تهاجم نظامی را در خاک اوکراین آغاز کرد که واکنش های تندی در سطح بین‌المللی و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی و مالی شدید علیه مسکو به ویژه از سوی کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

وزیر دفاع اوکراین تلفات غیرنظامی این کشور در تهاجم روسیه را شدید توصیف کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقناافغانستان به نقل از رویترز، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین امروز جمعه گفت که نیروهای روسیه در حمله به اوکراین غیرنظامیان را بیشتر از سربازان کشته‌اند.

رزنیکوف گفت: من می خواهم این موضوع نه تنها در کی‌یف بلکه در سراسر جهان شنیده شود.

بر اساس آخرین آمار دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از ساعت ۴ صبح ۲۴ فوریه تا نیمه شب ۹ مارس، ۵۴۹ غیرنظامی اوکراینی کشته و ۹۵۷ نفر زخمی شده اند.

فرانس۲۴ نیز در خبر دیگری اعلام کرده در دو هفته که از تهاجم روسیه به اوکراین گذشته، ۱۱۹ میلیارد دلار خسارت به این کشور شرق اروپا وارد شده است.

وزیر اقتصاد اوکراین گفت: ۷۵ درصد از شرکت ها در مناطق جنگ زده فعالیت خود را متوقف کرده اند و اکثر شرکت های متالورژی در شرق اوکراین کار نمی‌کنند. این بدان معنا است که اوکراین قادر به صادرات منابع فلزی خود نیست.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این کشور از زمان آغاز تهاجم در اوکراین موفق شدند بیش از ۳۰۰۰ زیرساخت نظامی آن را منهدم سازند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه امروز جمعه بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای این کشور از زمان آغاز تهاجم در اوکراین موفق شدند بیش از ۳۰۰۰ زیرساخت نظامی آن را منهدم سازند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: گروهی از نظامیان جمهوری دونتسک (DPR) شهر ولنوواخا را آزاد کردند. شهرک‌های اولگینکا، ولیکا-آنادول، زلنی گای نیز تحت کنترل قرار گرفتند.

این وزارتخانه عنوان کرده است: واحدهای نیروهای مسلح روسیه به خط پتروفسکویه-اوگنوفکا-اکتیابرسکایا رسیدند. پیشروی در این محور ۱۷ کیلومتر بوده است. اصابت سلاح‌های دوربرد با دقت بالا به زیرساخت‌های نظامی اوکراین، فرودگاه‌های نظامی در لوتسک و ایوانو فرانکیوسک را از کار انداختند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود خبر داد: سه فروند هلیکوپتر Mi-۲۴ اوکراینی، هشت هواپیمای بدون سرنشین، از جمله پنج هواپیمای بیرقدار TB-۲ سرنگون شدند. همچنین در جریان تهاجم نیروهای روسیه در اوکراین، ۹۸ فروند هواپیما، ۱۱۸ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۰۴۱ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی زرهی، ۱۱۳ سامانه راکت پرتاب چندگانه، ۳۸۹ قبضه توپ صحرایی و خمپاره منهدم شد.

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که روز گذشته برای بحث و تبادل نظر در خصوص پذیرش درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، در ورسای پاریس گردهم آمده بودند، با عضویت سریع و خارج از قواعد این اتحادیه مخالفت کردند.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از یورونیوز، روز ۲۸ فوریه و تنها چهار روز پس از آغاز تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواستار عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا بود.

در پی اقدام اوکراین، مولداوی و گرجستان نیز درخواست عضویت خود در این اتحادیه را مطرح کردند.

برخی از کشورهای اروپایی اما مخالف پیوستن کشوری بدون طی کردن شرایط مقدماتی و پروسه عضویت هستند.

نخست وزیر هالند به عنوان مخالف عضویت سریع اوکراین در نشست ورسای گفت که هیچ راه سریعی برای عضویت در اتحادیه وجود ندارد اما با این حال بر همکاری و حمایت از اوکراین تاکید مجدد می‌کنیم.

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه که میزبان این نشست بود و همچنین ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد نیز در سخنانی گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. اما آیا باید مسیر را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

گفتنی است پروسه عضویت در اتحادیه اروپا بسیار زمان بر است و کشورهایی که نامزد عضویت در این اتحادیه هستند باید بتوانند استانداردهای خود را در زمینه‌های مختلف از حقوق بشر و وضعیت سیاسی و آزادی رسانه‌ها گرفته تا امور مالی و شفافیت اقتصادی و دیگر موارد به سطح مورد انتظار اتحادیه اروپا برسانند. موضوعی که امکان دارد ده‌ها طول بکشد.

به عنوان مثال ترکیه از سال ۱۹۸۷ رسما درخواست عضویت خود به اتحادیه اروپا را ارايه داده است، اما به رغم گذشت ۳۵ سال این کشور هنوز موفق به ورود به این اتحادیه نشده است. وضعیت حقوق بشر در ترکیه یکی از موانع اصلی ورود این کشور به اتحادیه اروپا است.

سازمان ملل از فرار بیش از دو و نیم میلیون نفر از اوکراین از زمان آغاز تهاجم ویژه روسیه در خاک این کشور خبر می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقناافغانستان به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «فیلیپو گراندی»، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بعد از ظهر امروز (جمعه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین، بیش از دو و نیم میلیون نفر از این کشور فرار کرده اند.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پیام توییتری خود در این باره نوشت: شمار پناهندگان از اوکراین – به طرز غم انگیزی – امروز به ۲.۵ میلیون نفر رسید.

گراندی در ادامه افزود: ما همچنین تخمین می زنیم که نزدیک به دو میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده اند. میلیون ها نفر بر اثر این جنگ بی معنی مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

این در حالی است که اداره مرزبانی لهستان نیز پیش از ظهر امروز (جمعه) در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، اعلام کرده بود که از زمان آغاز تهاجم روسیه در اوکراین تاکنون، بیش از یک و نیم میلیون پناهجو از خاک این کشور وارد لهستان شده اند.

یادآور می شود که روسیه بامداد پنجم اسفند جاری (۲۴ فوریه گذشته) یک حمله گسترده تحت عنوان تهاجم نظامی را در خاک اوکراین آغاز کرد که واکنش های تندی در سطح بین المللی و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی و مالی شدید علیه مسکو به ویژه از سوی کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اقدامات ضد روسی آمریکا تمامی اصول تجارت جهانی را نابود کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از ریانووستی، میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه امروز در سخنانی اظهار داشت: اقدامات آمریکا و هم پیمانان آن علیه روسیه اصول تجارت جهانی را از بین برده است و حتی باعث تنش در زمینه های غیر سیاسی همچون ورزش شده است.

وی با بیان این مطلب افزود: اقدامات غیر دوستانه آمریکا و هم پیمانان آن به بروز وضعیت غیر قابل پیش بینی منجر شده است، اصول و قواعد اساسی تجارت جهانی در حال از بین رفتن است.

نخست وزیر روسیه همچنین خاطرنشان کرد اتباع روسیه که در خارج از کشور درس می خوانند یا زندگی می کنند از مشکلاتی رنج می برند. وی درباره خروج شرکت های خارجی از روسیه نیز گفت: خروج شرکت های خارجی از روسیه که به دستور دولت هایشان صورت می گیرد بر کیفیت زندگی شهروندان روس تاثیر می گذارد.

گفتنی است در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین که وارد شانزدهمین روز خود شده است، بسیاری از کشورهای غربی روسیه را تحریم اقتصادی کردند و شرکت های خارجی و بین المللی مستقر در روسیه فعالیت های خود را در این کشور تعلیق کردند.

انگلیس صدها عضو مجلس روسیه را تحریم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقناافغانستان به نقل از گاردین: انگلیس اعلام کرد ۳۸۶ نماینده دومای روسیه را که به استقلال دو منطقه در شرق اوکراین رای مثبت داده‌اند را تحریم کرده است. این تحریم شامل ممنوعیت مسافرت به انگلیس و همچنین ضبط دارایی‌های آنها در این کشور می‌شود.

دومای دولتی روسیه در ماه فوریه معاهداتی را تصویب کرد که استقلال مناطق لوهانسک و دونتسک – بخشی از قلمرو حاکمیت اوکراین – را به رسمیت شناخت و اجازه حضور دائمی ارتش روسیه در آنجا را صادر کرد که این موضوع بهانه‌ای برای تهاجم روسیه به شمار می‌رفت.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در مورد تحریم نمایندگان دومای روسیه گفت که این اقدام کسانی را که در تهاجم غیرقانونی پوتین به اوکراین و کسانی که از این جنگ وحشیانه حمایت می کنند هدف قرار داده است.

به نظر می‌رسد شرکت مادر فیسبوک برخلاف شیوه‌نامه‌ها و قوانین خود اجازه ابراز خشونت علیه سربازان روس را در جنگ اوکراین می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقناافغانستان؛ رویترز مدعی شد طی تحقیقی که انجام داده پلتفرم‌های متا به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در برخی کشورها این امکان را می‌دهند که در چارچوب تهاجم به اوکراین، علیه روس‌ها و سربازان روسی درخواست خشونت کنند. این نشان می‌دهد که فیسبوک حداقل در مورد روسیه به طور غیررسمی از قوانین خود مبنی بر عدم ترویج نفرت و خشونت دست کشیده است.

فیسبوک همچنین اجازه داده که پست‌هایی با موضوع درخواست مرگ برای روسای جمهور روسیه و بلاروس منتشر شود.

شرکت متا در پاسخ به این اتهام گفته همچنان جلوی پست‌های خشونت‌آمیز را خواهد گرفت اما در تغییری آشکار در سیاست‌های قبلی فیسبوک، درخواست‌ها برای مرگ رهبران مجاز خواهد بود، مگر اینکه حاوی اهداف دیگری باشد یا دارای دو شاخص اعتبار، مانند مکان یا روش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا