جهاننگاه‌ها

ترامپ: پوتین، شی و اون رهبران باهوشی هستند / ناتو به آمریکا اعتماد ندارد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، روسای جمهور روسیه و چین و همینطور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را "باهوش" خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در یک گردهمایی در شهر کامرس ایالت جورجیا، رهبران این سه کشور را قوی توصیف کرد و درباره آنها گفت: “باهوش‌ترین افراد به رده های بالا می‌رسند.”

ترامپ تاکید کرد، رئیس جمهور چین باهوش است زیرا “۱.۵ میلیارد نفر را با مشت آهنین اداره می‌کند” و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی “سرسخت” .

ترامپ همچنین به تکرار ستایشهایش از پوتین، رئیس جمهور روسیه پرداخت در حالی که تلاش کرد از یک سری اظهارات قبلی خود ظاهرا در حمایت از این رهبر روسیه فاصله بگیرد.

ترامپ خطاب به جمعیت شرکت کننده در تجمع گفت: “آنها از من پرسیدند که آیا پوتین باهوش است؟ بله، پوتین باهوش بود.”

ترامپ با گفتن اینکه پوتین با دست زدن به حمله به یک کشور دیگر و مردم آن “اشتباه بزرگی” مرتکب شده است، گفت اقدام رهبر روسیه در تجمیع گسترده قوا در مرز یک اقدام تحریک کننده بزرگ بود.

ترامپ گفت: این یک شیوه خارق العاده برای چانه زنی است؛ این که ۲۰۰۰۰۰ سرباز در مرز استقرار یابند. این یک اشتباه بزرگ بود، اما به نظر یک چانه‌زنی عالی بود که فرجام خوبی برای او نداشت.

ترامپ پیش از این هم پوتین را بعد از تصمیم این رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری جدایی طلب شرق اوکراین چند روز قبل از شروع حمله به این کشور “بسیار زیرک” خوانده بود؛ توصیفی که انتقادها هم از سوی دموکراتها و هم از سوی جمهوریخواهان هم حزبش را علیه او در پی داشت. ترامپ بعداً تلاش کرد این حرفش را پس بگیرد و این حمله را محکوم کرد.

در جریان تجمع مذکور در روز شنبه، ترامپ همچنین بیان کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مقایسه با رهبران مستبد ضعیف است و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا باید به دلیل معاملات تجاری پسرش در اوکراین، که در جریان کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به موضوع حملات جمهوری‌خواهان تبدیل شد، ” از هر چیزی که با اوکراین مرتبط است کنار بکشد.”

نیویورک پست در اکتبر ۲۰۲۰ در گزارشی از وجود ایمیل‌های افشا کننده یک ملاقات بین جو بایدن، پسرش هانتر بایدن و مدیران تجاری اوکراینی که نشان از انجام معاملاتی پنهانی داشتند پرده برداشت. رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، که در آن زمان به عنوان وکیل شخصی ترامپ خدمت می کرد، این ایمیل‌ها را در اختیار این رسانه قرار داد و گفت که این ایمیل‌ها برآمده از لپ تاپی است که هانتر بایدن در یک تعمیرگاه کامپیوتر در شهر دلاویر رها کرده است.

پس از آن سایر رسانه ها، از جمله نیویورک تایمز، اعتبار بخشی از محتویات این لپ تاپ را تأیید کرده‌اند.

رهبران جمهوری خواهان آمریکا قول داده اند که در صورت به دست آوردن مجدد اکثریت در کنگره، تحقیقاتی را در مورد هانتر بایدن و همچنین موضوعات دیگر از جمله منشاء ویروس کووید-۱۹ و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به جریان بیندازند.

دونالد ترامپ در سخنرانی آتشینش خطاب به حامیانش در این تجمع مدعی شد که ولادیمیر پوتین عاشق “کلمه هسته‌ای” است و به جو بایدن از بابت جنگ اوکراین تاخت.
این رئیس جمهور سابق آمریکا به هزاران نفر از حامیانش در جدیدترین سری گردهمایی‌های خود تحت عنوان “نجات آمریکا” گفت: ما کاری کردیم که رئیس جمهور روسیه کلمه هسته‌ای را تکرار کند. کلمه هسته‌ای کلمه‌ای خطرناک، بسیار خطرناک است و بسیار گستاخانه دارد ایراد می شود. ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند چه می‌کند و نمی‌داند کجاست… او نمی‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
ترامپ با تاکید بر اینکه “حمله به اوکراین هرگز نباید اتفاق می افتاد” جو بایدن را با لفظ “حرامزاده خوابالو” توصیف کرد.

وی بحران اوکراین را با شکست بایدن درخروج از افغانستان مرتبط دانست و گفت: اگر این اتفاق نیفتاده بود شاهد بحران اوکراین نبودیم من معتقدم که پوتین به این اتفاق نگاه کرد و گفت خدای من اینها چه انسان‌های بی کفایتی هستند!

ترامپ افزود: رهبر چین بعد از دیدن این اتفاقات و رهبری ضعیف آمریکا درس خواهد گرفت و تایوان هدف بعدی خواهد بود و به احتمال زیاد شی جینپینگ، رهبر چین به تایوان حمله کند.

ترامپ به شرح “گفتگوهای شفاهی” خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پرداخته و گفت: او به بایدن احترام نمی گذارد، اما من را دوست داشت.
ترامپ تاکید کرد که شخصیت او آمریکا را از جنگ دور نگه داشت.
او اظهار کرد: من تنها رئیس جمهور آمریکا در چهار دهه اخیر بودم که کشورمان را وارد هیچ درگیری نکردم.

ترامپ گفت آمریکا همچنان در روابط با ناتو مشکلاتی دارد و آنها به ما اعتماد ندارند.
او به شرکت کنندگان در این تجمع گفت: ما به فرزندانمان یاد خواهیم داد که کشورمان را دوست داشته باشند، تاریخ ما را گرامی بگذارند و همیشه به پرچم بزرگ آمریکا احترام بگذارند.

ترامپ ادعا کرد، جنبشش موسوم به جنبش “آمریکا را دوباره بزرگ کنیم” با اختلاف زیاد بزرگترین جنبش سیاسی در کشورش است.
ترامپ که ادعای طرفداری از محیط زیست را دارد به حضار گفت: شما با افرادی مانند جان کری سر و کار دارید که نگران آب و هوا هستند. سطح آب اقیانوس قرار است در عرض ۳۰۰ سال لعنتی دیگر یک صدم یک درصد بالا بیاید.
ترامپ با اشاره به اینکه کمپین سابقش برای انتخابات ریاست جمهوری “هدف جاسوسی قرار گرفته” گفت: قبلا هم گفتم مجددا می گویم. می توانید تصور کنید که اگر من این کار را علیه آنها انجام میدادم چه وضعیتی درست می شد؟
ترامپ گفت که از هیلاری کلینتون رقیب سابقش در انتخابات ۲۰۱۶، برای دریافت صدها هزار دلار غرامت به خاطر طرح اتهام تبانی با روسیه علیه او در سال ۲۰۱۶ شکایت کرده است.

ترامپ با اشاره به رسیدن قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح در تاریخ این کشور بایدن را “افتضاح” خوانده و گفت: جو بایدن افتضاح پشت افتضاح به بار آورده است. جو بایدن “رویای آمریکایی” را کشته و آنقدر آسیب زده است که ۵ تا از بدترین رهبر آمریکا نیز چنین نکرده اند.

به گفته ی وی اگر او هنوز رئیس جمهور آمریکا بود، روسیه عملیات ویژه خود را شروع نمی کرد. دموکرات ها در اقتصاد بد هستند، در مسئله تورم وحشتناک هستند و در موضوع اوکراین درست عمل نمی کنند.

ترامپ افزود: ” می توان پنج نفر از بدترین رهبران آمریکا را انتخاب کرد و آنها حتی چنین آسیبی که جو بایدن در کل ۱۵ ماهه وارد کرده، نداشتند. طی یکسال او “رویای آمریکایی” را از بین برده است.”

او مجددا با اشاره به احتمال کاندیداتوری دوباره اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد: ما ممکن است دوباره مجبور شویم این کار را انجام دهیم. زمان آن رسیده که به کسانی که اسما جمهوریخواه هستند یک بار برای همیشه درس بدهیم. حقیقت این است که من دو بار برای ریاست جمهوری نامزد شدم و هر دوبار برنده شدم. بار دوم عملکرد خیلی بهتری داشتم. و حالا ما ممکن است دوباره مجبور به انجام این کار شویم.
ترامپ با حمله به دموکراتها گفت، “آنها در اقتصاد بد عمل می کنند، در حوزه ارتش وحشتناک هستند و در حوزه مالیاتها عملکرد بدی دارند”.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا