افغانستاناقتصاد

فائو: خشک‌سالی‌های پیاپی سبب کاهش اراضی زراعتی در افغانستان شده است

فائو یا سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (Food and Agriculture Organization of the United Nations) در تازه‌ترین گزارش خود گفته که تکرار خشک‌سالی‌ها، آفات حیوانی و بیماری‌های گیاهی از عمده‌ترین نگرانی‌های کشاورزان در افغانستان است.

در گزارش این نهاد که روز سه‌شنبه، نوزدهم جدی منتشر شده آمده است که اراضی زراعتی (زمین تحت کشت) در افغانستان به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی کاهش یافته است.

در مجموع ۶۶.۵ درصد کشاورزان در افغانستان از کاهش سطح زیر کشت خبر داده‌اند. این فیصدی اوسط کشاورزانی است که بیش از دو هکتار و کمتر از یک هکتار را کشت می‌کنند.

فائو گزارش داده است که ۷۰ درصد از کشاورزانی که بیش از دو هکتار را کشت می‌کنند، کاهش سطح زیر کشت را گزارش کرده‌اند، درحالی‌که در میان کشاورزانِ کم‌تر از یک هکتار، ۶۳ درصد از کاهش سطح زیر کشت خبر داده‌اند.

این نهاد، تکرار خشک‌سالی‌ها، آفات حیوانی و بیماری‌های گیاهی را از عمده‌ترین نگرانی‌های کشاورزان در افغانستان عنوان کرده است.

فائو در حالی از کاهش اراض زراعتی خبر داده که اداره ملی احصائیه و معلومات امارت اسلامی در سال ۱۴۰۱ خورشیدی ادعا کرده بود که میزان مساحت‌های زراعتی و زمین‌های قابل کشت در افغانستان نسبت به سال ۱۴۰۱، 7.7 درصد افزایش یافته است.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) در گزارشی گفته است که افغانستان در سال ۲۰۲۳ بدترین خشک‌سالی طی سه دهه گذشته را تجربه کرده و این در حالی است که طبق گزارش «the third pole» انزوای بین المللی طالبان، افغانستان را در برابر تغییرات اقلیمی به‌شدت آسیب‌پذیر ساخته است.

گزارش اوچا روز یک‌شنبه، هفدهم جدی (هفتم جنوری) منتشر شده و در آن آمده است که تغییرات اقلیمی بخش‌های زراعت، آب، انرژی، صحت، جنگل‌داری، تنوع زیستی، اکوسیستم‌ها، معیشت و اقتصاد را در افغانستان تحت تاثیر قرار داده است.

طبق این گزارش، «افغانستان در سال گذشته [۲۰۲۳] بدترین خشکسالی خود را در ۳۰ سال گذشته متحمل شد و چالش‌هایی را که اکنون در سومین سال متوالی با شرایط خشکسالی با آن مواجه است، تشدید کرده است، چیزی که سطح ناامنی غذایی در افغانستان را در بین بالاترین سطح جهان نگه داشته است».

تغییرات اقلیمی؛ افغانستان در سال گذشته بدترین خشک‌سالی را تجربه کرد

 

دکمه بازگشت به بالا