افغانستان

تغییرات تازه در کابینه طالبان؛ وزیر معارف تغییر کرد

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با انتشار حکمی از تعیینات تازه‌ در ترکیب کابینه و مقامات اجرایی و امنیتی طالبان در چند ولایت خبر داده‌ که بربنیاد آن، مولوی حبیب‌الله آغا؛ رییس پیشین شورای علمای قندهار به‌جای نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف و آقای منیر، رییس دارالافتاء مرکزی دولت طالبان شده‌است. همچنین مخدوم عالم؛ فرمانده ناراضی ازبک‌تبار طالبان به عنوان فرمانده امنیه غزنی منصوب شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد، شب گذشته (سه شنبه، ۲۹ سنبله) اعلام کرد که مولوی حبیب‌الله آغا؛ رییس پیشین شورای علمای قندهار به‌جای مولوی نورالله منیر به‌حیث سرپرست وزارت معارف تعیین شده‌است.

به‌ گفته‌ او، نورالله منیر براساس حکم مولوی هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر مذهبی طالبان به‌حیث رییس ریاست عمومی دارالافتاء مرکزی تعیین شده و در وزارت معارف جای خود را به رییس پیشین شورای علمای قندهار داده‌است.

در این میان، مشخص نیست که سرپرست تازه وزارت معارف طالبان آیا به ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم پایان خواهد داد یا نه. در حالی که یکسال از محرومیت دختران از آموزش می‌گذرد، طالبان در روزهای اخیر تحت فشار شدید جامعه بین‌المللی و مردم افغانستان قرار داشته‌اند و معلوم نیست که تصمیم رهبر طالبان برای تغییر سرپرست وزارت معارف، سیاست آن‌ گروه درباره آموزش دختران و بازگشایی مکاتب دخترانه را نیز تغییر می‌دهد یا خیر.

در همین حال، سخنگوی طالبان گفته‌است که مولوی محمدمحسن هاشمی؛ معین تامیناتی پیشین وزارت داخله به‌جای ملا محمدشعیب آخوند به‌حیث والی پنحشیر تعیین شده و آقای آخوند والی لوگر شده‌است.

پنجشیر نیز طی روزهای گذشته، شاهد راه‌اندازی یک عملیات خونین طالبان بود که در آن ده‌ها نفر کشته شدند. تیرباران اسرای جنگی توسط طالبان، یکی از حواشی جنگ پنجشیر بود که واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت.

در این میان، مشخص نیست که والی جدید طالبان برای پنجشیر در قبال بحران ناامنی و جنگ در آن ولایت با چه رویکردی برخورد خواهد کرد.

ملا هبت‌الله آخوندزاده پیش‌تر با انتصاب ملا ذاکر به عنوان فرمانده نظامی پنجشیر و اندراب، جنگ جدیدی را در این منطقه راه‌اندازی کرد.

در اعلامیه‌ای که آقای مجاهد نشر کرده همچنین ذکر شده که مخدوم عالم؛ فرمانده ازبک‌تبار طالبان به حیث فرمانده امنیه ولایت غزنی مقرر شده‌است.

پیش‌تر بازداشت آقای عالم به دستور ملا فاضل مظلوم؛ معاون وزیر دفاع طالبان، اعتراضات گسترده ازبک‌ها را در شمال کشور برانگیخت و به یکی از بزرگ‌ترین تنش‌های داخلی اعضای طالبان بر سر مسایل قومی منجر شد.

آقای عالم اما چندی بعد از زندان آزاد شد و انتصاب او به عنوان فرمانده امنیه غزنی در حالی که این ولایت هیچ شهروند ازبک ندارد، از دید منتقدان به معنای بیش‌تر به معنای تبعید آقای عالم است تا اعطای یک سمت حساس و مهم به او.

بربنیاد احکام تازه ملا هبت‌الله آخوندزاده همچنین رئیس فعلی دارالافتاء مرکزی شیخ مولوی ملوک شاه به حیث رئیس شورای علمای قندهار گماشته شده، معیین پالیسی و استراتژی وزارت داخله مولوی فیض‌الله جمال به عنوان معین تامینات این وزارت منصوب شده، والی فعلی پنجشیر ملا محمد شعیب آخند، والی لوگر شده‌است.

همچنین والی فعلی لوگر مولوی عنایت‌الله شجاع به حیث معاون والی این ولایت گماشته شده، عضو پیشین دفتر سیاسی مولوی ضیاء الرحمن مدنی به حیث والی تخار، تعیین گردیده و والی فعلی تخار قاری محمد اسماعیل راسخ به حیث فرمانده امنیه ولایت جوزجان معرفی شده‌است.

فرمانده امنیه فعلی ولایت لغمان مولوی فیصل مختار هم معاون والی نورستان شده، مولوی نجیب‌الله بدخشی به حیث فرمانده امنیه لغمان تعیین شده و در نهایت، آمر فعلی حوزه هفتم ولایت قندهار مولوی نورالباقی احمد به حیث کمیسار در اسپین بولدک منصوب شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا