افغانستان

نماینده‌ای از افغانستان در نشست دوحه حضور نخواهد داشت

نشست روز دوشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه پایتخت قطر درباره افغانستان بی هیچ نماینده‌ای از این کشور برگزار خواهد شد.

سازمان ملل متحد هدف این نشست را رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان و شکل‌گیری یک اجماع واحد در برابر طالبان گفته است .

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفت: «در قسمت به رسمیت شناختن طالبان موقف جامعه جهانی و کشورهای عضو همیشه مشخص بوده است. تا زمانی که طالبان این خواست ها را عملی نسازند موضوع به رسمیت شناختن آنها منتفی است.»

رزا اوتونبایوا؛ نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا، ضمیر کابل اوف؛ نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه، یو شیائویونگ؛ نماینده ویژه چین، توماس نکلاسن؛ نماینده ویژه‌ی اتحادیه اروپا، عبدالعزیز کامل‌اوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور ازبکستان و حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه ایران در امور افغانستان از جمله افرادی هستند که قرار است در نشست دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه شرکت کنند.

پس از استعفای صادق خان، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، این کشور نماینده‌ی تازه‌ای برای افغانستان معرفی نکرده است و احتمال دارد عبیدالرحمن نظامی، سفیر این کشور در کابل در نشست دوحه شرکت کند.

منیژه باختری؛ سفیر افغانستان در اتریش می‌گوید: «در این نشست راه تعامل جدید با طالبان باز می‌شود. جامعه جهانی میخواهد وارد تعامل عمیق تر با طالبان شود تا آنها را پاسخگو بسازد. این یک فرضیه نادرست است.»

در همین حال، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل در نشستی، قطع‌نامه‌ای را با اکثریت آرا تایید کرد که در آن محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغانستان، به ویژه ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل در افغانستان به شدت نکوهش شده است.

هیله نجیب؛ مدافع حقوق زنان در این باره معتقد است: «در حاکمیت اول‌شان آنها خانواده‌ام را از من گرفت و حالا کشور و هویتم را گرفتند، من طالبان را نمی‌پذیرم و آنها برای من مشروعیت ندارند، جامعه جهانی هم نباید آنها را به رسمیت بشناسند.»

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود که این سازمان قصد دارد تا نشستی را در روزهای آینده برای بحث در مورد شرایط به رسمیت شناختن حکومت طالبان برگزار کند.

شیکی کروخیل، سفیر پیشین افغانستان در کانادا گفت: «بالاخره جامعه جهانی در قسمت نقض حقوق بشر زنان و قیوداتی که طالبان برای مردم افغانستان ایجاد کرده است فکر نمی کنم راهی برای به رسمیت شناختن طالبان باقی مانده باشد.»

سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است در نشستی که به میزبانی دبیر کل این سازمان به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در دوحه برگزار شود،احتمال به رسمیت شناختن اداره طالبان بحث نخواهد شد.

وی گفت از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت نشده است.

هدف از این نشست شکل‌گیری یک اجماع واحد در برابر طالبان و رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان گفته شده است.

دکمه بازگشت به بالا