افغانستانجهان

دادخواهی برای قربانیان؛ دیوان کیفری بین‌المللی بررسی حمله بر مکتب سیدالشهدا را اولویت دهد

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان و شماری از فعالان افغان در آلمان و هلند روز جمعه (۷ جوزا) مقابل دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه تجمع و برای قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، دادخواهی کردند.

در قطع‌نامه‌ی شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان که در سه ماده منتشر شده، پیشنهاد شده است که دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی و تحقیق حملات بر اقلیت‌های قومی -–مذهبی از جمله حمله بر مکتب سیدالشهدا که تمامی قربانیان آن از «اقلیت قومی – مذهبی هزاره» هستند، اولویت قایل شود.

همچنین در این قطع‌نامه پیشنهاد شده است که حملات هدفمند علیه مدافعان حقوق بشر که در تقویه و دفاع از ارزش‌های حقوق بشری نقش مهم دارند، نیز در اولویت بررسی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی قرار گیرند.

در این قطع‌نامه آمده است که افزون بر رنج و اندوه مشترک ناشی از درگیری‌های مسلحانه که تمامی افغان‌ها از آن رنج می‌برند، در سال‌های پسین اقلیت‌های قومی – مذهبی، فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر به‌طور سیستماتیک هدف قرار می‌گیرند.

طبق این قطع‌نامه، جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت که به تکرار علیه شهروندان افغان از تبارهای مختلف (هندوها، سیک‌ها و هزاره‌ها) انجام شده، حملات سیستماتیک و هدفمند بوده و مصداق نسل‌کشی است.

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان در این قطع‌نامه علاوه کرده است که جنگ جاری در افغانستان باعث آشفتگی، پیچیدگی و آسیب‌های زیادی در سطوح مختلف جامعه شده و وضعیت کنونی را به شدت مغلق کرده است.

در قطع‌نامه تأکید شده است که رویکرد دیوان کیفری بین‌المللی به‌شمول بررسی وضعیت کشور باید بر این اساس استوار باشد که مشکل کنونی افغانستان عمیق و چندبُعدی است و نباید سبک شمرده شود.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است که تحقیقات در دیوان کیفری بین‌المللی در مورد این‌که چه جرایمی در افغانستان جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب شود، سیاسی نیست و معیارهای تشخیص جرایم در دیوان کیفری بین‌المللی نباید دوگانه باشد.

این درحالی است که در دست‌کم ده سال اخیر حملات انتحاری و انفجاری بزرگ بر اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان صورت گرفته است. هزاره‌ها، هندوها و سیک‌ها بیشتر از هر گروه قومی دیگر در این حملات هدف قرار گرفته‌اند.

در آخرین مورد، در ۱۸ ثور سال جاری مکتب سیدالشهدا در غرب شهر کابل هدف حمله‌ی تروریستی قرار گرفت. براساس معلومات خانواده‌های قربانیان، در این حمله در حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بیشتر قربانیان این حمله، دانش‌آموزان دختر بودند که تازه از مکتب رخصت شده بودند.

پیشتر وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرده بود که محمدحنیف اتمر در جریان سفرش به لاهه، با دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی گفت‌وگو کرده و از این دیوان خواسته است که با دولت افغانستان برای تحقیق درباره‌ی تمامی جرایمی که از سال ۲۰۰۳ به این سو در کشور روی داده است، همکاری و این کار را با تحقیق درباره‌ی فاجعه‌ی خونین اخیر در مکتب سیدالشهدای دشت برچی آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا