آموزشافغانستان

خلیلزاد پیام عیدی رهبر طالبان را امیدوار کننده خواند

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، پیام عیدی هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان را امیدوار کننده خوانده‌است.

خلیلزاد این پیام عیدی رهبر طالبان که گفته اگر فرمان‌هایش مخالف شریعت بود قابل اجرا نیست، را چراغ سبز برای آموزش و کار زنان تلقی کرده‌است.

او که عامل اصلی به قدرت رسیدن طالبان در توافقنامه دوحه خوانده می‌شود، با اشاره به منع آموزش دختران و ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل و دیگر موسسات توسط طالبان، تاکید کرده که بسیاری از علمای اسلامی این اقدام طالبان را مخالف اسلام دانسته‌اند.

به گفته او، بسیاری از علمای اسلامی، از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ایران و تعداد دیگری از علما که حامی طالبان هستند، این تصمیم طالبان را خلاف اسلام دانسته‌اند.

گفتنی است که طالبان روز جمعه به مناسبت عید فطر پیام صوتی منسوب به هبت‌الله آخندزاده را منتشر کردند.

رهبر طالبان در این پیام گفته که “احکام من تا زمانی قابل اعتبار است که مبتنی و موافق شریعت باشد. اگر فرمان‌هایم مخالفت شریعت اسلامی باشد نباید اجرا شود.” او تاکید کرده که طالبان شریعت اسلامی را تطبیق می‌کنند و به کسی اجازه نمی‌دهند در امور افغانستان دخالت کند.

فرماندهای ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار زنان توسط رهبر طالبان، از سوی تمامی علمای اسلامی خلاف دین و شریعت خوانده شده‌است. اما؛ طالبان این فرمانهای مخالف دین و شریعت را با زور در سراسر افغانستان عملی کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا