افغانستاناقتصاد

انسانی_اقتصادی قریب‌ الوقوع در افغانستان| چالشهای پیش روی طالبان

اقتصاد افغانستان در حال انفجار و فروپاشی است و انتظار می رود که در ماههای پیش رو به جز سه درصد از خانوارها، سایرین در زیر خط فقر قرار گیرند.

در حالی طالبان پس از تشکیل امارت اسلامی و همچنین خروج نهایی نیروهای آمریکایی تلاش می‌کنند زندگی اقتصادی و اجتماعی شهروندان افغان را فعال نگه دارند و همواره اعلام میکنند که مردم و معیشت آنها در الویت برنامه های آنها است، اما عرضه ناکافی پول به‌ همراه محدودیت‌ های مرزی و افزایش انزوای بین‌المللی به همراه به رسمیت نشناخته شدن توسط جهانیان، موجب شده تا سازمان‌ های فعال در امور بشردوستانه و کشورهای کمک کننده به افغانستان به فکر کمک به این کشور باشند.

این سازمانها ضمن اینکه درباره وقوع یک بحران انسانی قریب‌ الوقوع در این سرزمین جنگ‌ زده هشدار داده اند، اعلام کرده اند که افغانستان با بحران گرسنگی مواجه است به طوری که این موضوع به چالشی جدی برای طالبان تبدیل شده است. در حقیقت، اقتصاد افغانستان در حال انفجار و فروپاشی است و انتظار می رود که در ماههای پیش رو به جز سه درصد از خانوارها، سایرین در زیر خط فقر قرار گیرند.

بر همین اساس و به منظور کمک به شهروندان معمولی افغانستان، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، از راه اندازی صندوقی تحت عنوان «صندوق اعتماد و اقتصاد مردم» خبر داده که دسترسی شدیدی به پول نقد را فراهم می کند.

این صندوق از کمک های مالی مسدود شده از زمان تصرف طالبان در ماه اوت استفاده خواهد کرد.«آخیم اشتاینر» رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در ژنو به خبرنگاران گفت: آلمان در حال حاضر در خصوص فراهم کردن ۵۸ میلیون دلار از بیش از ۶۶۰ میلیون دلار مورد نیاز در ۱۲ ماه آینده متعهد شده است.

۳۸ میلیون نفر در افغانستان زندگی می کنند که بدون کمکهای خارجی نمیتوانند به زندگی خود ادامه دهند

وی گفت: ۳۸ میلیون نفر در افغانستان زندگی می کنند که بدون کمکهای خارجی نمیتوانند به زندگی خود ادامه دهند. بنابراین ما باید وارد عمل شده، اقتصاد مردم را تثبیت کرده و علاوه بر نجات جان مردم، معیشت آنها را نیز نجات دهیم، زیرا در غیر این صورت، در زمستان امسال و در سال آینده با سناریویی روبرو می شویم که در آن میلیون ها و میلیون ها افغان به سادگی نمی توانند در سرزمین خود، در خانه های خود، در روستاهای خود بمانند و زنده بمانند.

بسیج منابع | تعهد مکرر جامعه بین المللی برای کمک
اشتاینر همچنین افزود که برنامه توسعه سازمان ملل در حال حاضر در تماس و ارتباط با سایر اهداکنندگان در جهت بسیج منابع است. این ارتباطات و مذاکرات در چند هفته گذشته بر این موضوع متمرکز شده که چگونه می توان راهی را برای استفاده از این منابع با توجه به انفجار اقتصادی که اکنون در حال وقوع است پیدا کرد، زیرا تعهد مکرر جامعه بین المللی برای رها کردن مردم از این شرایط مشهود است.

جلوگیری از سقوط کامل
هفته گذشته، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا در یک لحظه در خصوص ساختن یا سقوط افغانستان تفکر کنند. رئیس سازمان ملل متحد ضمن تأکید بر اینکه کمک های بشردوستانه جان انسان ها را نجات می دهد، هشدار داد که اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، این مسئله هیچ مشکلی را حل نمی کند.

سازمان ملل متحد معتقد است که با حمایت از آسیب پذیرترین گروههای جمعیتی و جلوگیری از بین رفتن مشاغل خرد در افغانستان، مانع از وقوع یک فاجعه انسانی و سقوط کامل اقتصاد کشور خواهد شد

این آژانس معتقد است که با حمایت از آسیب پذیرترین گروههای جمعیتی و جلوگیری از بین رفتن مشاغل خرد در افغانستان، مانع از وقوع یک فاجعه انسانی و سقوط کامل اقتصاد کشور خواهد شد. آژانس های سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی راه حل هایی در سطح جامعه ارائه می دهند که مکمل مداخلات فوری بشردوستانه است.

سرپا نگه داشتن اقتصاد محلی
اشتاینر در مصاحبه اضافه کرده که افغانستان به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارد، اما ما همچنین باید اقتصاد محلی را تداوم بخشیم. این امر برای اطمینان از این که مردم هنوز معاش خود را دارند و احساس میکنند از آینده ای در جوامع خود برخوردارند، ضروری است.

پول نقد با ارز محلی به طور مستقیم به گروه های اجتماعی و کارگران افغان در برنامه ها و کارهای عمومی مانند خشکسالی و کنترل سیل ارائه می شود.

«کانی وگناراجا» مدیر دفتر منطقه ای برنامه توسعه ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه اعلام کرده که کمک های مالی نیز به شرکت های کوچک ارائه می شود و درآمد و هزینه های اولیه موقتی به افراد مسن و معلولان آسیب پذیر پرداخت می شود.

این امر باعث می شود مردم بتوانند در زمین ها و خانه های خود بمانند، زندگی کنند، کار کنند در حالی که این مسئله به آنها اجازه می دهد درآمدی کسب کنند و از احترام و عزتی که شایسته و خواستار آنها هستند، برخوردار باشند.

بر اساس اظهارات این مقام سازمان ملل، کلیه کمکهای ارائه شده بر اساس ارزیابیهای بی طرفانه ای است که در ارتباط با رهبران جامعه محلی و مستقل از مقامات انجام شده است.

امدادهای بشردوستانه
به گفته سخنگوی سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد اقدام به واکسیناسیون کوید_۱۹ برای افغانستان کرده است که از هفته جاری در قندهار و مناطق در معرض خطر آغاز شده است.

از هشتم نوامبر سال جاری نیز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در منطقه ضمن تامین «ویتامین آ» با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و سایر شرکای این سازمان، آغاز خواهد شد.

استفان دوجاریک اعلام کرده که ما به همراه شرکای خود نیازسنجی های مشترک را در سراسر افغانستان برای شناسایی نیازهای بشردوستانه و اولویت بندی کمک های فوری ادامه خواهیم داد.

درخواست تجدید نظر در خصوص ارائه کمک و امدادهای بشر دوستانه برای افغانستان که بیش از ۶۰۶ میلیون دلار درخواست شده است، اکنون ۴۵ درصد از بودجه آن تامین شده است.

با این وجود، طالبان باید بر کشوری حکومت کنند که به شدت به کمک‌ های بین‌المللی نیاز دارد و در بحبوحه بحران اقتصادی قرار دارد. بر همین اساس، به نظر می رسد که ارتباط گسترده با همسایگان می تواند در بهبود این اقتصاد جنگ زده موثر باشد.

اگر طالبان این بار به سراغ امریکا و کمکها و وعده های به ظاهر دوستانه آنها بروند، فرصتی مناسب برای کشورهای غربی در جهت مداخله و نفوذ مجدد بر افغانستان فراهم خواهد شد هرچند که طالبان بارها اعلام کرده باشند که اجازه هیچ گونه دخالت را نخواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا