جهان

درخواست اتحادیه اروپا از همسایگان افغانستان برای جلوگیری از سوءاستفاده از مهاجران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همسایگان شمالی افغانستان خواست به جلوگیری از آنچه او به عنوان سوءاستفاده مقامهای بلاروس از مساله مهاجران به جهت اهداف سیاسی توصیف کرد، کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، اتحادیه اروپا همچنین طرح یک میلیارد یورویی خود را برای حمایت هم از افغانستان و هم همسایگانش در حوزه‌هایی اعم از کمکهای بشردوستانه اساسی و مدیریت مهاجرت ارائه کرد.

اتحادیه اروپا، بلاروس را به پذیرش پروازهای حامل هزاران تن از اتباع خاورمیانه و واداشتن آنها به ورود به این اتحادیه از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی به تلافی تحریمهای اتحادیه اروپا علیه دولت آلکساندر لوکاشنکو متهم کرده است؛ تحریم‌هایی که به بهانه سرکوب اعتراضات علیه پیروزی مجدد پرمناقشه لوکاشنکو در انتخابات سال گذشته میلادی بلاروس اعمال شدند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جوتا اورپیلاینن، کمیسیونر شراکتهای بین‌المللی این اتحادیه با وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و همین طور معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند.

جوزپ بوریل در نشستی خبری بعد از این دیدار گفت: من این وزیران را نسبت به وضعیت در مرزهای اتحادیه اروپا با بلاروس مطلع ساختم و خواستار حمایت آنها برای جلوگیری از این استفاده ابزاری از انسان‌ها با به خطر انداختن جانشان، فریب دادن مردم و متقاعد ساختن آنها در خصوص اینکه راه رفتن به اروپا از طریق پرواز به مینسک است، شدم.

اورپیلاینن در همین نشست خبری اظهار کرد، بسته یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از افغانستان که در واقع نصف آن برای کشورهای همسایه افغانستان در نظر گرفته شده، را به این جمهوری‌های متعلق به شوروی سابق ارائه کرده است.

با این حال، او نگفت که آیا بروکسل انتظار دارد آنها متقابلا به میزبانی از پناهجویان بپردازند یا خیر؛ امری که دولتهای این کشورها تاکنون تمایل کمی برای انجامش ابراز کرده‌اند.

شرکت کنندگان این نشست در یک بیانیه مشترک نیاز به تقویت همکاری برای جلوگیری از جابجایی‌های نابهنجار مردم و مقابله با قاچاق مهاجر را تایید کرده و گفتند که چشم به تشدید همکاری اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در زمینه مدیریت مرزها دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا