افغانستانجهان

درگیری طالبان در پنجشیر و اندراب؛ نماینده افغانستان در سازمان ملل: کشتار غیرنظامیان جنایت جنگی است

نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل می‌گوید: «گزارش‌های نگران‌کننده‌ و وحشتناک از کشتار غیرنظامیان به ویژه اقوام تاجیک توسط جنگجویان طالب در ولایت‌های پنجشیر، تخار و اندراب وجود دارد.» او تصریح کرده که این قتل‌ها مصداق جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

در روزهای گذشته به دنبال درگیری‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان با طالبان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و تخار گزارش‌هایی از کشتار، بازداشت‌های گسترده و شکنجه غیرنظامیان توسط طالبان در این مناطق در رسانه‌ها منتشر شده است.

در گزارش‌ها آمده است که طالبان با هجوم به خانه‌ها، غیرنظامیان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت دستگیر و پس از شکنجه تیرباران می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد شب سه‌شنبه نوار ویدیویی را در توییتر منتشر کرد که طالبان قطارهایی از مردان را بازداشت کرده و آنها را به «بغاوت» متهم می‌کنند.

منابع محلی از پنجشیر به رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این افراد غیرنظامی بوده و هیچ پیوندی به جبهه مقاومت نداشته‌اند.

با اوج گیری نبردها در پنجشیر و اندراب، کاربران نزدیک به طالبان در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌هایی می‌گویند که حاجی مالی خان، معاون وزیر دفاع طالبان به پنجشیر سفر کرده است. پیش از این، ویدیوهایی نشر شده بود که نشان می‌داد قطارهای نظامی طالبان به ولایت پنجشیر سرازیر شده و وضعیت جنگی در این ولایت حاکم شده است.

فون برنت، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در توییتر خود نوشته نگران وضعیت غیرنظامیان در پنجشیر است. او گفته «ما عزادار مرگ بیگناهان هستیم. وضعیت پیش آمده، یکبار دیگر نشان می‌دهد که راه‌ حل جامع و فراگیر برای اداره افغانستان نیاز است.»

پیشتر شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته بود که بازداشت، کشتار و شکنجه افراد ملکی در «حکومتداری» طالبان قاعده است نه استثنا.

به نظر شهرزاد اکبر «این تاکتیک‌های بی‌رحمانه» طالبان،‌ می‌تواند جرایم جنگی محسوب شود.

او افزود که «براساس حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تشویق، ترویج، مجاز دانستن یا عدم پیشگیری از قتل‌های هدفمند افراد ملکی، بازداشت‌های فراقانونی و شکنجه مظنونین، مسئولیت قانونی و جنایی برای رهبری طالبان به ویژه رهبری نیروهای امنیتی این گروه ایجاد می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا