افغانستاناقتصادجهان

بازگشت ۴۰ هزار مهاجر سوری از ترکیه به سوریه

مقامات ترکیه و مخالفان دولت سوریه که شمال این کشور را تحت کنترل دارند، می‌گویند که حدود ۴۰ هزار مهاجر سوری که در ترکیه زندگی می‌کردند، پس از زلزله ویرانگر ۶ فبروری دوباره به کشورشان بازگشته‌اند.

به گفته این مقامات تا روز دوشنبه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن از مرز باب ال‌هوا، نزدیک به ۱۰ هزار تن از دروازه مرزی جارابولوس و ۷ هزار تن دیگر از دروازه باب ال‌سلام به سوی سوریه عبور کرده‌اند.

یک مقام وزارت دفاع ترکیه تائید کرده است که تعداد مجموعی افراد که دوباره به سوریه بازگشت کرده‌اند به ۴۰ هزار تن رسیده و هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود.

ترکیه میزبان ۳،۵ میلیون مهاجر سوری است. این کشور در اپریل سال گذشته محدودیت‌هایی را به اجرا گذاشت که مانع رفت‌وآمد مهاجرین سوری در این کشور میان ترکیه و سوریه می‌شود. اما پس از زلزله ۶ فبروری دولت ترکیه به این مهاجرین پیشنهاد داد که می‌توانند تا ۶ ماه در مناطق شمالی سوریه ساکن شوند.

تعداد زیادی از مهاجرین از این فرصت استفاده کرده‌اند تا برای دیدار با اقارب خود که از زلزله اخیر آسیب دیده‌اند، به کشورشان باز گردند.

زلزله ویرانگر ۶ فبروری در کنار ۴۴ هزار کشته در ترکیه، ۶ هزار کشته در سوریه نیز بر جای گذاشته است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۴ میلیون نفر در شمال غربی سوریه زندگی می‌کنند که بیشتر آنها حتی قبل از آخرین زلزله به کمک‌های سازمان ملل وابسته بودند.

بازگشت ۴۰ هزار مهاجر سوری از ترکیه به سوریه تلویزیون آمو.

دکمه بازگشت به بالا