در سال گذشته ۳۷۶۹ مورد مرض ایدز در کشور ثبت شده است

مسوولان در اداره ملی احصائیه و معلومات با نشر گزارش سالانه خویش می‌گویند که در سال 1400 ه-ش 3 هزار و 769 مورد مرض ایدز در کشور ثبت شده است.

مسوولان در اداره ملی احصائیه و معلومات با نشر گزارش سالانه خویش می‌گویند که در سال ۱۴۰۰ ه-ش ۳ هزار و ۷۶۹ مورد مرض ایدز در کشور ثبت شده است.

مسوولان این اداره امروز چهارشنبه(۱۰ حمل) در یک نشست خبری در کابل گزارش سالانه خویش را با رسانه‌ها شریک کرده می‌گویند نفس کل کشور در سال گذشته ۳۴.۳ میلیون برآورد شده است.

به اساس گزارش اداره ملی احصائیه و معلومات از شمار ۳۴.۳ میلیون نفوس کشور‌ ۱۷.۵ میلیون تن آن (۵۱درصد) مرد و ۱۶.۸ میلیون تن (۴۹ درصد) آن زنان می‌باشند.

در گزارش آمده که از این میان ۲۴.۲ میلیون(۷۰.۶ درصد) آن روستایی، ۸.۶ میلیون تن( ۲۵درصد) شهرنشین و ۱.۵ میلیون تن (۴.۴ درصد) کوچی‌ می‌باشند.

برآورد نفوس سال گذشته افغانستان نشان می‌دهد که ۴۵.۵ درصد مردم کمتر از ۱۵ سال، ۴۹.۷ درصد در سن کار و ۲.۷ درصد آن بالاتر از سن ۶۴ سال می‌باشند.

در گزارش اداره ملی احصائیه در مورد بیماری‌های کشنده آمده است که در سال سال گذشته ۲۶ هزار و ۴۵۴ مورد مرض توبرکلوز و ۳ هزار و ۷۶۹ مورد مرض ایدز در کشور ثبت شده است.

در سال گذشته ۸۲ هزار و ۳۶۴ تن به بیماری کرونا مبتلا شده که از این میان یک هزار و ۹۹۹ تن آن جان باخته است.

این گزارش در مورد ارقام زراعت نشان می‌دهد که در سال گذشته ۴.۷ میلیون تُن غله‌جات و ۷۸ هزار تُن پنبه تولید شده است.

به اساس گزارش سالانه اداره ملی احصائیه و معلومات مجموع واردات ثبت شده در سال ۱۳۹۹ در این کشور به ارزش ۶ هزار و ۵۳۸ میلیون دالر و مجموع صادرات به ارزش ۷۷۷ میلیون دالر بوده است. در گزارش آمده که در سال ۱۴۰۰ مجموع واردات به ارزش ۵ هزار و ۳۰۸ میلیون دالر و مجموع صادرات به ارزش ۸۵۰ میلیون دالر ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا