افغانستاناقتصادزندگی

نگرانی کمیسون حقوق بشر افغانستان از نقض حقوق بشر پناهجویان افغان در ایران

کمیسیون حقوق بشر افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای از احتمال نقض حقوق بشر پناهجویان افغان در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه منتشر شده آمده است که این کمیسیون براساس اطلاعات منابع معتبر خود پیرامون نقض حقوق پناهجویان افغان در ایران ابراز نگرانی کرده است.

بر این اساس، پناهجویان افغان به ویژه در شهر اصفهان تنها می‌توانند کارهای سخت را انجام دهند و امکان دسترسی به دیگر مشاغل را ندارند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان که با آمدن طالبان در عرصه قدرت خارج از این کشور فعالیت می‌کند می‌گوید، دولت ایران و سایر ساختارهای این کشور با تاکید و جدیت باید مولفه‌ها و هنجارهای حقوق بشری در زمینه پناهجویان را رعایت کنند.

این کمیسیون از نهادهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران می‌خواهد تا در کارزارهای داخواهی پیرامون رعایت حقوق پناهجویان افغان در ایران حمایت کنند.

افزون بر این، در اعلامیه یاد شده آمده است که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و کمیساری عالی حقوق بشر این سازمان باید پیرامون نقض حقوق پناهجویان افغان در ایران بررسی‌های خود را انجام دهد.

این در حالی است که تنش میان تهران و طالبان بر سر موضوع حقابه ایران از رود هیرمند شدت گرفته و نگرانی‌های بسیاری برای پناهجویان افغان در داخل ایران به وجود آمده است.

دکمه بازگشت به بالا