افغانستانجهان

دستیابی تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های ناتو در افغانستان

معاون سخنگوی طالبان اظهارات وزیر کشور پاکستان مبنی بر دستیابی تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های ناتو در افغانستان را تکذیب کرد.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان امروز در واکنش به اظهارات شیخ رشید وزیر کشور پاکستان مبنی بر دستیابی تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های بجامانده ناتو در افغانستان، این موضوع را رد کرد و گفت: به هیچ گروهی از جمله تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه داده نمی‌شود و از قلمروی این کشور در برابر دیگران استفاده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما اطمینان می‌دهیم و تعهد می‌کنیم که از خاک ما بر هیچ کشوری آسیب نمی‌رسد و تهدیدی متوجه دیگران نخواهد بود و مشکلات موجود در پاکستان، مسائل داخلی آن کشور است.

وزیر کشور پاکستان دو روز قبل گفته بود‏، جنگجویان تحریک طالبان پاکستان برای حمله در آن کشور از تجهیزات نظامی بر جامانده ناتو در افغانستان استفاده می‌کنند.

این موضوعات میان مقامات طالبان و پاکستان در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته مشاور امنیت ملی پاکستان در سفرش به کابل درباره مسائل دو جانبه با مقامات طالبان دیدار کرد.

در این سفر، دو طرف برای تشکیل کمیسیون حل مشکلات مرزی میان افعانستان و پاکستان توافق کردند. قبل از این، اختلافات مرزی به ویژه حصارکشی پاکستان در مرز دو کشور از مسائل اختلافی بود.

مرزبانان پاکستانی گاه گاهی استان کنر در شرق افغانستان را هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای قرار می‌دهند و هدف از آن را حمله بر مواضع طالبان پاکستانی اعلام می‌کنند.

این گونه حملات خود به عامل اختلافی دیگر در روابط طالبان و پاکستان تبدیل شده است. در حالی که پاکستان از حامیان مهم منطقه‌ای طالبان به شمار می‌رود، این موضوع اکنون در سایه اختلافات دو جانبه قرار گرفته است.

خط مرزی دیورند که دولت‌های سابق افغانستان نیز آن را به عنوان مرز رسمی به رسمیت نشناخته بودند به یک مسئله حیثیتی برای طالبان تبدیل شده است.

اظهارات چندی قبل عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر اعزام نیروهای متخصص غیرنظامی به افغانستان برای کمک به طالبان نیز در افغانستان واکنش برانگیز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا