افغانستان

توقیف ده‌ها دانش‌جو از افغانستان در یک میدان هوایی در روسیه

کم از کم ۶۰ دانش‌جو از افغانستان از سه روز به این‌سو در فرودگاه شیرمیتوا در مسکو، پایتخت روسیه، توقیف شده اند.

شماری از این دانش‌جویان با ارایه‌ی اسناد دست داشته‌ی شان به آمو گفتند که تمامی مدارک قانونی برای حضور در صنف‌های درسی را دارند.

نصیب‌الله درانی، دانشجویی از افغانستان، می‌گوید از سه ماه پیش دعوت نامه‌ی دانشگاه را دریافت کرده بود اما به علت توقف خدمات سفارت روسیه در افغانستان، نتوانست زودتر خودش را به این کشور برساند.

او می‌افزاید: «دانشگاه یک گپ می‌زند و این‌جا در میدان به ما دیگر گپ می‌زند. ما دعوت نامه داریم. همه چیز داریم اما کسی به ما چیزی نمی‌گویند.»

عرفات عاجز، دانشجوی دیگر از افغانستان، می‌گوید او از دانشگاه پوشینو در مرکز مسکو، دعوت نامه رسمی دارد و ۱۷ روز کاری دیگر از مدت ویزه‌ی او باقی مانده است.

او می‌افزاید: «این‌ها فکر می‌کنند ما از این‌جا می‌رویم به اروپا، درحالی که ما آن رقم نیستیم. برای ما لیلیه داده، فیس پرداخت کردیم و به کسانی که فیس پرداخت نکرده هم دانشگاه گفته بود که حضوری پرداخت کنید.»

اشرف شیرزاد، یک دانش‌جوی دیگر، می‌گوید که هرچند سه شب از توقیف آنان در فرودگاه «شیرمیتوا» مسکو می‌گذرد اما مسوولان سفارت افغانستان که پس از سقوط جمهوریت نیز به کارشان ادامه داده اند، به مشکلات آنان رسیده‌گی نکرده اند.

به گفته او، مسوولان سفارت برای آنان هشدار داده اند تا از مصاحبه و فرستادن تصویر برای رسانه‌ها خود داری کنند.

او می‌گوید که با سپری شدن سه روز هنوز سفیر افغانستان برای مسکو آنان را از نزدیک ندیده اما آقای بشیرغروال، قونسل این سفارت به آنان از احتمال برگشت دوباره‌ی شان به افغانستان و یا کشور ایران خبرداده است.

آنچه آقای غروال حاضر به ارایه جزایات در این باره نشد. او در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار آمو گفت: «ما همرای وزارت خارجه دیدار داشتیم اما معلومات داده نمی‌توانم و ما خودما هم کدام معلومات نداریم.»

با این‌حال، صدیق مسعودی کارمند پذیرش اسناد سفارت افغانستان در روسیه می‌گوید که روشن نیست چرا روسیه چنین تصمیمی در باره این دانش‌جویان گرفته است.

او تاکید کرد که تمامی این دانش‌جویان را دیده و افزود: «مسایل حقوقی ویزای شان دو تا سه ماه پاک است.»

روسیه بیش از ۳۰۰ تن از جوانان افغاستان را در سال ۲۰۱۷ میلادی در رشته‌های انجینیری، طب، اقتصاد، حقوق و هنرهای زیبا پذیرفته بود.

الکساندر منتیسکی سفیر روسیه در کابل، ضمن اعلام ۳۰۰ بورسیه گفته بود که در سال ۲۰۱۶، ۱۷۵ دانش‌جوی اهل افغانستان در روسیه مصروف کسب دانش‌اند. آنچه پس از سقوط نظام جمهوریت، این نخستن باری است که روسیه دانش‌جویان افغانستان را توقیف می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا